واکاوی نقش ارزیابی عملکرد کارکنان بر اساس ارزشیابی 360 درجه در اثر بخشی سازمانی در مدارس متوسطه

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

یکی از عواملی که می تواند اثر بخشی سازمانها را تحت تاثیر قرار دهد ارزیابی عملکرد می باشد.

هدف

این پژوهش با هدف مطالعه  نقش ارزیابی عملکرد کارکنان بر اساس ارزشیابی  360 درجه در اثر بخشی سازمانی  مدارس متوسطه دوره دوم شهرستان ملارد  انجام شد .

روش تحقیق: 

این مطالعه از نظر هدف، کاربردی، و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق کلیه کارکنان (مدیران، معلمان) دبیرستان های متوسطه دوره دوم شهرستان ملارد کرج در سال 1396 بودند که بر اساس آمار اخذ شده374 نفر بودند . تعداد نمونه آماری با استفاده از  روش نمونه گیری فرمول کوکران (روش تعیین حجم نمونه کوکران) 208 نفر (معلمان 184 نفر و مدیر 24 نفر)  و روش نمونه گیری، طبقه ای نسبتی برای دبیران و مدیران  مشخص شد. به منظور سنجش متغیرهای مورد استفاده در پژوهش از دو پرسشنامه، ارزیابی عملکرد 360 درجه، نوری و همکاران (1385) (مولفه های مختلف برنامه ریزی، تصمیم گیری، قضاوت، ارتباطات، پردازش اطلاعات، مهارتهای فنی، روابط بین فردی، رهبری و کنترل) و اثر بخشی سازمانی پارسونز (1979)  استفاده شدپایایی پرسشنامه ارزیابی عملکرد  با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 94/0  و پایایی پرسشنامه اثربخشی 82/0  به دست امد برای طبقه بندی وتنظیم داده ها از آمار توصیفی شامل انحراف معیار، میانگین و  برای تجزیه و تحلیل داده ها  از آمار استنباطی استفاده شد.. در این اندازه گیریها مقدار 05/0> P به معنی سطح معنی داری درنظرگرفته شد.

یافته های پژوهش

نتایج  نشان داد که بین مولفه های مختلف ارزیابی عملکرد 360 درجه با اثر بخش سازمانی از دیدگاه معلمان و مدیران ارتباط مثبت و معنی داری وجود دارد. همچنین رگرسیون خطی چند متغیره نشان داد که ارزیابی عملکرد 360 درجه به ترتیب از از منظر معلمان و مدیران قابلیت پیش بینی 19 و 24 درصد از واریانس اثر بخشی سازمانی را دارا می باشد

زبان:
فارسی
صفحات:
85 تا 101
لینک کوتاه:
magiran.com/p2591665 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!