تاثیر نانوذرات طلای کانژوگه شده با اسید فولیک بر جذب و حساس کنندگی پرتوی سلول های سرطانی دهانه رحم تحت تابش فوتون های 6 مگاولتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

پرتودرمانی یکی از مهم ترین روش های درمان سرطان است. استفاده از نانوذرات فلزی هدفمند با افزایش اثر پرتوهای یونیزان بر سلول های سرطانی و کنترل اثر زیانبار پرتو بر سلول های سالم، عاملی موثر در کاهش عوارض جانبی پرتودرمانی است. هدف این مطالعه بررسی اثر هدفمندی نانوذرات طلای کانژوگه شده با اسید فولیک توسط لینکر آلبومین سرم گاوی در جذب و حساس کنندگی نانوذرات طلا در سلول های سرطانی HeLa در مقایسه با نانوذرت طلای غیرهدفمند است.

مواد و روش ها

در این مطالعه، نانوذرات طلا توسط لینکر آلبومین سرم گاوی با اسید فولیک کانژوگه شد. اتصال آلبومین سرم گاوی و اسید فولیک به نانوذرات طلا با روش طیف سنجی فروسرخ بررسی شد. سنجش سمیت زایی با روش MTT انجام گرفت و بر اساس آن غلظت غیرسمی نانوذرات به دست آمد. سپس اثر نانوذرات هدفمند سنتز شده بر میزان جذب و حساس کنندگی آن ها بر روی سلول های HeLa ارزیابی شد.

یافته ها

غلظت غیر سمی نانوذرات برابر µg/ml 12 به دست آمد. انکوباسیون سلول ها با این غلظت نانوذرات به مدت 2، 4 و 24 ساعت انجام گرفت و مشاهده شد در 4 ساعت میزان جذب نانوذرات هدفمند به چهار برابر میزان جذب نانوذرات غیرهدفمند می رسد. نسبت حساس کنندگی نانوذرات هدفمند و غیر هدفمند در سلول های مورد مطالعه تحت تابش فوتون های 6 مگاولتی به گروه کنترل (بدون نانوذرات) به ترتیب  0/02±32 /1  و 0/02±  19 /1  به دست آمد.

استنتاج

استفاده از لینکر آلبومین سرم گاوی برای هدفمند سازی نانوذرات طلا در افزایش جذب نانوذرات طلا و افزایش اثر پرتوی یونیزان بر سلول های HeLa تحت تابش فوتون های 6 مگاولتی تاثیر محسوسی دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p2591705 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!