ارزیابی زی توده، رشد، زنده مانی و ترکیبات بیوشیمیایی جلبک Tetraselmis tetrathele با استفاده از پساب های لبنیات و مخمر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

جلبک تک سلولی Tetraselmis tetrathele یکی از گونه های آب شور است که به علت ارزش غذایی زیاد و ترکیبات زیست فعال و سهولت در کشت، استفاده گسترده ای در صنعت و آبزی پروری دارد. در این مطالعه کشت انبوه جلبک T. tetrathele با استفاده از پساب کارخانه های شیر و مخمر با هدف ارزیابی رشد، زنده مانی و ترکیبات بیوشیمیایی (پروتیین، چربی، کربوهیدرات) مورد بررسی قرار گرفت. آزمایش به صورت یک طرح کاملا تصادفی با 6 تیمار شامل؛ کانوی، پساب های خام شیر و مخمر به عنوان محیط کشت هر کدام در دو حالت رقیق (5 میلی لیتر به ازاء هر لیتر از محیط کشت) و غلیظ (10 میلی لیتر به ازاء هر لیتر از محیط کشت)، طی یک دوره 11 روزه انجام شد. نتایج نشان داد که این گونه از توانایی رشد در پساب خام شیر و مخمر برخوردار است، اما بیشترین تراکم سلولی در تیمار کانوی رقیق (تراکم106×12/9 سلول در هر میلی لیتر و رشد ویژه 87/0 در روز) و بیشترین میزان رشد ویژه جلبک در تیمار مخمر رقیق (تراکم106×68/6 سلول در هر میلی لیتر و رشد ویژه 84/2 در روز)، مشاهده شد. این در حالی است که تیمار پساب خام شیر رقیق زنده مانی بیشتری نسبت به سایر تیمارها داشت. بیشترین میزان پروتیین و چربی در تیمار پساب خام شیر غلیظ (به ترتیب 6/44 درصد و 71/9 درصد از وزن خشک) و بیشترین مقدار کربوهیدرات نیز در تیمار مخمر غلیظ (49/31 درصد از وزن خشک) به دست آمد. براساس میزان رشد ویژه، زنده مانی و ترکیبات بیوشیمیایی می توان نتیجه گیری کرد که پساب های شیر و مخمر می توانند به عنوان محیط کشت مناسب نیمه صنعتی در پرورش انبوه این جلبک به کار برود و برای تولید ترکیبات زیست فعال و سوخت های زیستی از زی توده حاصله توصیه می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 25
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2595048 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!