تبیین مدلی برای تاثیر فرهنگ سازمانی و عوامل اقتضایی بر گزارشگری پایداری با رویکرد عملکرد اقتصادی (GRI201)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
افشای اطلاعات پایداری شرکت ها با هدف افزایش شفافیت، ارتقا ارزش برند، حسن شهرت و مشروعیت، توانایی بهینه کاوی در برابر رقبا، انگیزش کارکنان و حمایت از فرآیندهای کنترل و اطلاعات صورت می گیرد. علی رغم تاکید بر افشای اطلاعات از سوی سازمان های بین المللی بسیاری از سازمان های کسب و کار تحت تاثیر متغیرهای ساختاری و رفتاری از برون داد مناسب برخوردار نبوده و شاهدگزارشگری پایداری مناسب از سوی آنان در کشور نباشیم. با چنین رویکردی سوال اصلی پژوهش عبارت است از اینکه آیا مولفه های فرهنگ سازمانی و عوامل اقتضایی مدل مناسب برای تاثیر گذاری و تبیین گزارشگری پایداری با رویکرد عملکرد اقتصادی در شرکت های بورس اوراق بهادارتهران است؟پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت روش توصیفی پیمایشی است.جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است که از طریق فرمول آماری حجم نمونه به تعداد 53 نفر محاسبه شد. ضمنا روش جمع آوری اطلاعات شامل : 1)روش کتابخانه ای 2) روش میدانی 3) بانک های اطلاعاتی است و ابزار گردآوری داده ها عبارتنداز: چک لیست با مقیاس صفر و یک برای سنجش شاخص های گزارشگری پایداری و پرسشنامه بسته پاسخ در مقیاس لیکرت برای سنجش شاخص های فرهنگ سازمانی و عوامل اقتضایی. نتایج نشان می دهدکه: مولفه های فرهنگ سازمانی (توجه به جزییات، توجه به ره آوردها و توجه به اعضای سازمان) و عوامل اقتضایی (افراد) مدل مناسب برای تاثیر گذاری وتبیین گزارشگری پایداری بارویکرد عملکرد اقتصادی در شرکت های بورس اوراق بهادارتهران هستند.
زبان:
فارسی
صفحات:
319 تا 338
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2595636 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!