ویژگی های تدریس اثربخش و عوامل مرتبط با آن از دیدگاه دستیاران تخصصی دندان پزشکی دانشگاه های علوم پزشکی ایران در سال 1399

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

پدیده تدریس و مولفه های اثر بخشی آن از گذشته تا به امروز جزء دغدغه های نظریه پردازان تعلیم و تربیت بوده است. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین ویژگی های تدریس اثربخش از دیدگاه دستیاران تخصصی دانشکده دندان پزشکی دانشگاه های علوم پزشکی کشور در سال 1399 انجام گرفت.

روش کار

مطالعه توصیفی- تحلیلی حاضر بر روی 191 نفر از دستیاران در حال تحصیل در دانشکده های دندان پزشکی دانشگاه های علوم پزشکی کشور انجام گرفت. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسش نامه تحت وب شامل اطلاعات فردی-اجتماعی و 33 گویه در حیطه های دانش پژوهشی، روش تدریس، قدرت ارتباط با دستیار و خصوصیات فردی بود. داده ها با استفاده از آزمون های Wilcoxon، Mann-Whitney، Kruskal-Wallis و ضریب همبستگی Spearman تجزیه و تحلیل شد.

نتایج

میانگین و انحراف معیار سنی دستیاران 79/2±42/29 سال و 6/58 درصد زن بودند. مهم ترین ویژگی استاد از نظر دستیاران، موضوع تدریس با 3/73 درصد در حیطه دانش پژوهی، انتقال شفاف و واضح مطالب با 44درصد در حیطه روش تدریس، ارتباط صمیمی و دوستانه با دستیار 2/38 درصد در حیطه قدرت ارتباط با دستیار و انتقادپذیر بودن 1/47 درصد و لحن احترام آمیز 45 درصد در حیطه خصوصیات فردی بود. بیشترین میانگین مربوط به حیطه خصوصیات فردی 65/0 ± 85/3 و کمترین مربوط به حیطه روش تدریس 71/0±81/3 بود. حیطه های ویژگی های حرفه ای و روش تدریس در دستیاران مجرد به صورتی معنی دار بالاتر از دستیاران متاهل بود (به ترتیب، 045/0=p و 038/0=p) بود.

نتیجه گیری

این مطالعه نشان داد که مهم ترین ویژگی تدریس اثربخش، داشتن تسلط بر موضوع تدریس و آگاهی از آن و انتقال شفاف و واضح مطالب بود. هم چنین خصوصیات فردی اساتید از جمله انتقادپذیر بودن و لحن احترام آمیز در ویژگی های تدریس اساتید موثر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
5 تا 15
لینک کوتاه:
magiran.com/p2596704 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!