تاویل و تفسیر عرفانی در نگاه اندیشمندان سده اخیر حوزه علمیه قم
یکی از انواع گرایش ها و مکاتب تفسیری «تفسیر عرفانی» است. نگارنده در این نوشتار به دنبال بررسی دیدگاه اندیشمندان معاصر حوزه علمیه قم درباره چیستی و حقیقت تاویل و تفسیر عرفانی است. در مجموع سه رویکرد متفاوت در بین اندیشمندان سده اخیر حوزه علمیه قم درباره «تفسیر عرفانی» و مبانی آن وجود دارد: گروهی به طور مطلق با «تفسیر عرفانی» مخالفت کرده اند. گروهی در عین اختلاف در چیستی تاویل، مبانی «تفسیر عرفانی» را پذیرفته اند. گروه سوم قایل به تفصیل شده اند. در مقاله پیش رو پس از گردآوری داده ها به روش کتابخانه ای، دیدگاه افراد شاخص این سه گروه درخصوص تاویل و تفسیر عرفانی بررسی شده و برخی از آنها تحلیل و ارزیابی گردیده و در پایان این نتایج حاصل شده است: روش تفسیری باطنیه با روش تفسیری اهل معرفت تفاوت دارد؛ زیرا باطنیه به ظواهر توجه ندارند، اما اهل معرفت راه رسیدن به باطن را ظاهر می دانند و همواره در کنار باطن، بر ارزش ظواهر تاکید کرده اند. تفاسیر عرفانی از باب تداعی معانی نیست، بلکه از باب تعمیق معناست. هرچند بطن نهایی قرآن از سنخ الفاظ و مفاهیم نیست، اما می توان هر بطنی از بطون قرآن را «تاویل» قرآن نامید و بطون معنایی در دایره تفسیر قرار ندارند.
تاویل ، تفسیر عرفانی ، بطن ، ظهر ، باطنیه ، تداعی معانی
-
تحلیل انتقادی دیدگاه الکساندر دی.کنیش درباره روش تفسیری غزالی و ابن عربی
رسول مزرئی، حسن رضایی هفتادر*، صفر نصیریان
نشریه قرآن پژوهی خاورشناسان (قرآن و مستشرقان)، بهار و تابستان 1403 -
بررسی انحصار طریقت و اقرب الطرق بودن در سلسله نعمت اللهیه گنابادی
رسول مزرئی*
نشریه مطالعات عرفانی، بهار و تابستان 1400