مقایسه ی اثر تمرینات تناوبی با شدت بالا و تمرینات تداومی با شدت متوسط بر ترکیب بدن در بزرگسالان دارای اضافه وزن و چاق: مرور نظام مند و فراتحیل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

هدف از مطالعه ی حاضر، مقایسه ی اثر تمرینات تناوبی با شدت بالا (High-intensity interval training) HIIT و تمرینات تداومی با شدت متوسط (Moderate-intensity continuous training) MICT بر ترکیب بدن در بزرگسالان دارای اضافه وزن و چاق بود.

روش ها

جستجوی سیستماتیک مقالات انگلیسی و فارسی منتشر شده از پایگاه های اطلاعاتی PubMed، Web of Science، SID و Magiran تا نوامبر سال 2022 انجام شد. فراتحلیل برای مقایسه ی اثر HIIT و MICT بر ترکیب بدن در بزرگسالان دارای اضافه وزن و چاق انجام شد. تفاوت میانگین وزنی (Weighted mean difference) WMD و فاصله ی اطمینان 95 درصد (CI) با استفاده از مدل اثر ثابت محاسبه شد. همچنین، جهت تعیین ناهمگونی از آزمون I2 و برای سوگیری انتشار از آزمون فونل پلات و تست Egger استفاده شد.

یافته ها

نتایج 36 مطالعه با 1096 آزمودنی نشان داد که HIIT سبب تغییر معنی دار وزن بدن]0/3 = P، (0/47- الی 1/23) 0/37 = WMD]، درصد چربی بدن]0/2 = =، (0/19- الی 0/83) 0/31 = WMD] و توده ی چربی بدن]0/2 = P، (1/12- الی 0/24) 0/43- = WMD] نسبت به MICT در بزرگسالان دارای اضافه وزن و چاق نمی شود. اما HIIT سبب افزایش معنی دار توده ی عضلانی بدن]0/03 = P، (0/07 الی 1/58) 0/82 = WMD] نسبت به MICT در بزرگسالان دارای اضافه وزن و چاق می شود.

نتیجه گیری

نتایج مطالعه ی حاضر نشان داد که HIIT فواید مشابهی با MICT بر ترکیب بدن دارد، اگرچه HIIT یک روش تمرینی با زمان کارآمد است. با این حال، هیچ کدام از HIIT و MICT کوتاه مدت سبب کاهش معنی دار بالینی بر چربی بدن نمی شود. HIIT در مقایسه با MICT منجر به افزایش توده ی عضلانی بدن در بزرگسالان چاق می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
406 تا 426
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2599068 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!