تسهیل کننده ها و موانع درمان از راه دور لکنت کودکان پیش دبستانی: یک مطالعه کیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف :

با پیشرفت فن آوری اطلاعات و ارتباطات، استفاده از درمان از راه دور برای ارایه خدمات گفتار، زبان و بلع گسترش یافته است. در کشور های مختلف، مطالعاتی درزمینه درمان اختلالات گفتار، زبان و بلع از جمله لکنت انجام شده که این مطالعات اثربخشی این شیوه از ارایه درمان را تایید کرده است و علاوه بر آن مشکلاتی را نیز بیان کرده اند. برای ارایه موثر تر این شیوه از درمان باید چالش های موجود بر سر راه این درمان را بررسی کرد. مطالعه حاضر با هدف بررسی تسهیل کننده ها و موانع درمان از راه دور لکنت کودکان پیش دبستانی انجام شده است.

روش بررسی:

 در یک مطالعه کیفی با روش تحلیل محتوا با 11 مشارکت کننده شامل درمانگران دارای تجربه درمان از راه دور لکنت کودکان پیش دبستانی، درمانگران مخالف این شیوه از درمان (7 نفر) و همچنین والدینی که درمان از راه دور موفق داشته اند و والدینی که درمان از راه دور ناموفق داشته اند (4 نفر)، مصاحبه بدون ساختار انفرادی انجام شد. 

یافته ها:

 تسهیل کننده های درمان از راه دور شامل کاهش هزینه ها، ارتباط بین درمانگر و مراجع در بین جلسات، همکاری و مسیولیت بیشتر والدین در درمان غیرحضوری، کاهش استرس و افزایش همکاری کودک با درمان در محیط طبیعی و آزادی زمانی بیشتر بود. موانع درمان از راه دور در این گروه شامل اعتماد کمتر به درمانگر در درمان از راه دور، محدودشدن کانال های ارتباطی، صرف انرژی بیشتر توسط درمانگر، دشواری در آموزش به والدین و عدم وجود پروتکل های فراگیر در درمان از راه دور بوده است.

نتیجه گیری:

 با شناخت این موارد می توان با کاهش موانع و تقویت تسهیل کننده ها، درمان را با کیفیت بالاتر به افراد نیازمند این خدمات ارایه کرد. برای رسیدن به این هدف لازم است که باتوجه به تسهیل گرها و موانع موجود، مطالعاتی به جهت تدوین پروتکل های جامع و دقیق برای ارایه این شیوه از درمان انجام شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
212 تا 233
لینک کوتاه:
magiran.com/p2599346 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!