اولویت بندی عوامل موثر بر خرابی رویه های بتن آسفالتی با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی (مطالعه ی موردی: راه های استان های خراسان رضوی و جنوبی)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

امروزه نیاز به ارتباطات بین شهری جهت توسعه ی صنعت، تبادلات و سفرها بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. برای داشتن راه های دارای کیفیت، با توجه به هزینه های بالای احداث و جلوگیری از هزینه های زیاد تعمیر و نگهداری دوره ای؛ می بایست توجه بیشتری به فازها و مراحل مختلف راه سازی گردد. به این منظور، علاوه بر شناسایی عوامل مخرب در جاده ها، برای داشتن برنامه های مدیریتی دقیق، می بایست این عوامل به ترتیب اولویت و میزان تاثیر در خرابی راه، مشخص گردند. تا کنون نیز مطالعاتی در این زمینه انجام گردیده است اما عموما تنها یکی از مراحل مانند اجرای آسفالت و یا تعمیر و نگهداری مورد بررسی قرار گرفته است. در این تحقیق تمام ابعاد راه سازی (در 6 بعد) از فاز مطالعات تا تعمیر و نگهداری و کلیه ی مواردی که از جهات مختلف سبب آسیب به جاده ها می شوند مورد بررسی قرار گرفته است. برای انجام این مهم، نظرات خبرگان در دو حیطه ی کارفرما و پیمانکار، در خصوص مواردی که سبب خرابی در جاده ها می شود؛ لیست شده و به کمک کارشناسان خبره در حیطه های مذکور؛ به عوامل خرابی با توجه به شدت اثری که در خرابی دارند، مطابق تحلیل سلسله مراتبی عددی بین 1 تا 9 اختصاص داده شده است. بدین ترتیب پژوهشگران در مطالعه ی موردی برخی از راه های خراسان رضوی و خراسان جنوبی علاوه بر مشخص کردن اولویت ابعاد مختلف موثر در راه سازی، کلیه ی موارد جزء در هر قسمت را نیز اولویت بندی نمودند. همچنین نگرش افراد خبره در دو حیطه ی کارفرما و پیمانکار از لحاظ نزدیکی دیدگاه ها مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان داد که فاز مطالعات از دید کارفرما و مرحله ی زیراساس و اساس از دید پیمانکار از درجه ی اهمیت بیشتری نسبت به سایر مراحل برخوردار می باشد که برآیند دو دیدگاه در حیطه های کارفرما و پیمانکار اهمیت بیشتر مرحله ی زیراساس و اساس را به نسبت تمامی مراحل؛ مبرهن می نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
379 تا 398
لینک کوتاه:
magiran.com/p2600056 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!