استدلال بر توحید ربوبی از منظر مفسران فریقین
توحید ربوبی، از مهم ترین مراتب توحید در مسیر عبودیت است؛ زیرا عمده شرک انسان ها، در ربوبیت است؛ ازاین رو قرآن، شیوه های مختلفی در تبیین توحید ربوبی آورده که از آن میان، استدلال بر «خالقیت خداوند» به دلیل باور همگانی به آن و نیز استدلال بر «هدایت عامه الهی»، پرکاربرد و مهم ترین است. آیه 50 طه، جامع ترین آیه در این زمینه است. مقاله حاضر با تکیه بر آن، باهدف کشف و تبیین انواع استدلال بر توحید ربوبی، دیدگاه های مفسران را به روش توصیفی-تحلیلی مقایسه کرده و نتایجی به دست آورده که از چهار نظام حاکم بر جهان هستی در اثبات ربوبیت الهی به ویژه ربوبیت تکوینی حکایت می کند: «نظام فاعلی» با تکیه بر کلمه «ربنا»؛ «نظام درونی» و «بیرونی»، بر اساس «الذی اعطی کل شیء خلقه» و «نظام غایی»، برگرفته از «ثم هدی». این نظام ها بر براهینی مبتنی است که از سیاق آیه استخراج شده است: سه استدلال در خالقیت: توحید در خالقیت، تلازم خالقیت و ربوبیت، همراه بودن خلقت با تدبیر به دلیل هماهنگی در نظام آفرینش؛ دو استدلال در هدایت: تلازم هدایت و ربوبیت، تلازم خالقیت و هدایت و ربوبیت؛ بنابراین سیاق آیه، دلالت بر عمومیتی دارد که خلقت ویژه همه موجودات و هدایت تکوینی آن ها را در برمی گیرد و دلیلی بر محدود کردن آیه به معانی منقول در برخی تفاسیر نیست. حاصل این براهین جامع، آن است که رب (مالک مدبر)، تنها کسی است که به هر چیزی وجودی خاص، متناسب با مصالح، منافع و کمال وی اعطا نموده و او را به سوی هدف خلقتش هدایت کرده است.
-
زمان ایمان اهل کتاب به حضرت عیسی ع با تکیه بر تفسیر روایی تطبیقی آیه 159 نساء
، مینا ابراهیم*، فاطمه طائبی اصفهانی
پژوهش نامه علوم حدیث تطبیقی، بهار و تابستان 1403 -
بازخوانی و نقد دیدگاه ابن عاشور در مساله مهدویت با تاکید بر منابع اهل سنت
مریم عمادی*، محسن خوشفر، ابراهیم رضایی آدریانی
فصلنامه علوم حدیث، تابستان 1403 -
تحلیل معرفت شناسانه استعاره های مفهومی در زیارت اربعین و دعای ندبه
*،
فصلنامه عصر آدینه، بهار و تابستان 1402 -
استعاره مفهومی (جهتی و جسم بخشی) «مرگ» در آیات و سخنان حضرت علی (ع)
، *
نشریه قرآن پژوهی، زمستان 1400