ترومبوز ورید عمقی ساب کلینیکال؛ اهمیت سونوگرافی کالرداپلر قبل از جراحی باریاتریک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

چاقی به دلیل افزایش سطح فاکتورهای انعقادی منجر به افزایش خطر ترومبوآمبولی وریدی می شود. غربالگری از نظر ترومبوز ورید عمقی، قبل از عمل باریاتریک، می تواند بروز ترومبوآمبولی وریدی را در چنین بیمارانی به حداقل برساند. هدف مطالعه حاضر، بررسی اهمیت سونوگرافی کالرداپلر قبل از جراحی باریاتریک جهت شناسایی ترومبوز ورید عمقی ساب کلینیکال در بیماران بود.

مواد و روش ها

بررسی حاضر یک مطالعه کوهورت توصیفی بود. جامعه مورد بررسی شامل بیماران کاندید جراحی باریاتریک بستری در بیمارستان های مدرس و لقمان تهران (به عنوان مراکز جراحی باریاتریک ایران) در بازه زمانی فروردین تا شهریور سال 1400 بود. بیماران در یک دوره 30 روزه بعد از جراحی تحت پیگیری قرار گرفتند. بیماران مورد نظر به صورت سرشماری وارد مطالعه شدند. داده ها در نهایت وارد نرم افزار آماری 23-SPSS شد و توسط شاخص های توصیفی آنالیز شد.

یافته ها

125 بیمار وارد مطالعه شدند که از این تعداد 85 نفر (64 درصد) زن بودند. میانگین و انحراف معیار سنی و شاخص توده بدنی بیماران به ترتیب 6/8 ± 33/68 و 4/9 ± 43/15 بود. قبل از جراحی، تمامی بیماران از نظر ترومبوز ورید عمقی ساب کلینیکال مورد بررسی قرار گرفتند و نتایج مطالعه نشان داد که هیچ کدام از بیماران شواهدی به نفع ترومبوز ورید عمقی را قبل از جراحی نشان ندادند. پس از عمل جراحی تا یک ماه بیماران تحت فالوآپ های منظم قرار گرفتند؛ اما هیچ مورد مثبتی از ترومبوز ورید عمقی در طی این مدت در بیماران ثبت نشد.

نتیجه گیری

مشکلات ترومبوآمبولیک در بیماران قبل از جراحی چاقی نادر بوده؛ لذا انجام روتین سونوگرافی در بیماران قبل از عمل جراحی منطقی به نظر نمی رسد.

زبان:
فارسی
صفحات:
48 تا 57
لینک کوتاه:
magiran.com/p2602543 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!