توسعه یک مدل یادگیری ماشین بانظارت برای پیش بینی مرگ بیماران مبتلا به شوک کاردیوژنیک ناشی از انفارکتوس قلبی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

مطالعات متعددی نشان می دهند که میزان مرگ بیماران بستری شده به دلیل ابتلا به انفارکتوس میوکارد با افزایش قطعه ST (STEMI) در صورت وقوع شوک کاردیوژنیک (CS) به طور قابل ملاحظه ای افزایش می یابد. مشخصات دموگرافیک بیمار، نوع انفارکتوس قلبی، علایم بالینی، و روش های درمانی اتخاذشده توسط پزشکان از عوامل موثر در مرگ بیماران STEMI-CS است. در این پژوهش، یک مدل ترکیبی یادگیری ماشین نظارتی با استفاده از الگوریتم بهینه سازی آنتی کرونا (ACVO) و ماشین بردار پشتیبان (SVM) برای پیش بینی مرگ بیماران بستری شده به علت عارضه STEMI-CS ارایه شده است. مدل پیشنهادی همچنین در تعیین موثرترین پارامترها در مرگ بیماران نیز مفید است.

روش کار

به منظور پیش بینی وضعیت بیماران مبتلا به STEMI-CS، روش ACVO-SVM ارایه شده است که با دریافت علایم بیمار، مشخصات دموگرافیک، و سابقه درمانی صورت گرفته، تشخیص می دهد که بیمار زنده خواهد ماند یا خیر. روش پیشنهادی از ترکیب الگوریتم ACVO و مدل SVM ساخته شده است. دلیل استفاده از الگوریتم ACVO، انتخاب مجموعه پارامترهای موثر در پیش بینی وضعیت بیماران و تعیین مقادیر بهینه برای پارامترهای مدل SVM است تا سیستم یادگیر کیفیت بیشتری در فرآیند آموزش داشته و کارایی مطلوبی در دسته بندی داده ها فراهم کند. برای ارزیابی مدل پیشنهادی از یک مجموعه داده حاوی اطلاعات 410 بیمار بستری شده STEMI-CS در بیمارستان شهید مدنی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، استفاده شده است. داده های جمع آوری شده مربوط به یک دوره 10 ساله از سال 1388 تا 1397 است.

یافته ها

مدل پیشنهادی ACVO-SVM با مدل های پیش بینی کننده مطرحی همچون رگرسیون LASSO، سیستم استنتاج فازی-عصبی تطبیقی (ANFIS)، مدل گرادیان تقویت شدید (XGBoost) و مدل SVM استاندارد مقایسه شده است. نتایج آزمایش ها نشان می دهند که مدل ACVO-SVM در قیاس با همتایان خود از کارایی طبقه بندی بهتری برخوردار است. نتایج بر روی مجموعه داده آزمون نشان داد که مشخصه سن، جنسیت، نوع انفارکتوس قلبی، مصرف سیگار، مداخلات عروقی از راه پوست و جراحی بای پس عروق کرونری به عنوان موثرترین عوامل در مرگ بیماران STEMI-CS هستند.

نتیجه گیری

در این مطالعه، یک مدل یادگیری ماشین نظارتی برای تعیین وضعیت بیماران STEMI-CS ارایه شده است. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که مدل پیشنهادی ACVO-SVM به سادگی بر روی مجموعه داده های آموزشی مختلف قابل آموزش بوده و توانایی مناسبی برای دسته بندی بیماران دارد. در این پژوهش، ارزیابی مدل ها بر روی یک مجموعه داده کوچک صورت گرفت. بنابراین، یکی از کارهای لازم برای بهبود این پژوهش، ارزیابی روش پیشنهادی و سایر مدل های همتا بر روی مجموعه داده های بزرگ به منظور تعیین نقاط قوت و ضعف آن ها است.

زبان:
فارسی
صفحات:
151 تا 166
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2607143 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!