مقایسه تاثیر اپلیکیشن و پمفلت آموزشی در رابطه با تروماهای دندانی بر سطح آگاهی مادران مراجعه کننده به دانشکده دندان پزشکی و مطب های دندان پزشکی تخصصی کودکان شهر بجنورد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

یکی از مسایلی که همواره ذهن دندان پزشکان را به خود مشغول کرده است، سرنوشت دندان هایی است که تحت آسیب های تروماتیک قرار می گیرند. والدین منبع اصلی اولیه برای مدیریت سریع هستند؛ بنابراین، پیش آگهی نهایی دندان آسیب دیده عمدتا به سطح دانش والدین، به خصوص مادران، بستگی دارد. هدف از این مطالعه بررسی میزان آگاهی مادران مراجعه کننده به دانشکده دندان پزشکی بجنورد و مطب های دندان پزشکی تخصصی کودکان از صدمات دندانی و مقایسه تاثیر دو مداخله آموزشی پمفلت و اپلیکیشن، در زمینه مدیریت صدمات دندانی بود.

روش کار

150 مادر به طور تصادفی در دو گروه 75 نفره مداخله با پمفلت و مداخله با اپلیکیشن قرار گرفتند. پس از تکمیل رضایت نامه های آگاهانه، پرسش نامه ها در اختیار مادران قرار گرفت. پس از جمع آوری پرسش نامه ها، پمفلت و اپلیکیشن با محتوای مشابه در خصوص مدیریت صدمات دندانی در اختیار دو گروه قرار گرفت. یک ماه پس از مداخلات، همان پرسش نامه را مادران تکمیل کردند. نتایج پیش آزمون و پس آزمون با هم مقایسه شد.

یافته ها

در مجموع، 146 مادر در این مطالعه شرکت کردند. میانگین نمره آگاهی در هر دو گروه پس از مداخله به طور معنی داری افزایش یافت (05/0P<)؛ درحالی که تفاوت معنی داری در میانگین نمره افزایش آگاهی بین دو گروه مداخله وجود نداشت (05/0P>).

نتیجه گیری

اطلاعات والدین درباره ترومای دندانی بسیار کم است. استفاده از پمفلت و اپلیکیشن، هر دو در افزایش آگاهی مادران کاربردی است. یافتن کارآمدترین روش، نیازمند مطالعات بیشتری است.

زبان:
فارسی
صفحات:
22 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p2609058 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!