ارتباط بین پلی مورفیسم در ژنXRCC7 (G6721T) و خطر ابتلا به بیماری مالتیپل اسکلروزیس؛ مطالعه موردی شاهدی

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

ژن XRCC7 کد کننده زیرواحد کاتالیزوری پروتیین کیناز فعال شده با DNA (DNA-PKcs)، یکی از ژن ها مهم در ترمیم شکستگی های دورشته ایDNA (DSBs) است. فرض بر این است که نقص عملکرد ژن ترمیم DNA عامل خطر اصلی در بیماری های تخریب کننده نورون مختلف باشد. تاثیر پلی مورفیسم XRCC7 G6721T (rs7003908) بر روی تنظیم ویرایش که باعث بی ثباتی mRNA می شود، پیشنهاد شده است؛ از این رو، مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط احتمالی بین پلی مورفیسم XRCC7 G6721T و حساسیت به MS در نمونه ای از جمعیت ایرانی انجام شد.

روش کار

این مطالعه موردی شاهدی روی 113 بیمار مبتلا به MS در مقابل 122 فرد سالم انجام شد. تجزیه وتحلیل ژنوتیپ پلی مورفیسم XRCC7 G6721T با استفاده از تکنیک PCR-RFLP انجام شد. داده ها در نرم افزار SPSS نسخه 20 با آزمون های آماری در سطح معناداری 05/0 تجزیه وتحلیل شدند.

یافته ها

تفاوت آماری معنی داری در فراوانی ژنوتیپی TT بین افراد مورد و شاهد مشاهده شد (03/0P=). فراوانی ژنوتیپی پلی مورفیسم XRCC7 G6721T در بیماران MS در مقایسه با گروه کنترل، تحت مدل های ژنتیکی غالب و مغلوب، تفاوت معنی داری نداشت؛ علاوه بر این، آلل T عامل خطر برای بیماری MS بود (02/0P=).

نتیجه گیری

نتایج ما شواهدی را برای ارتباط احتمالی بین پلی مورفیسم ژن XRCC7 و بروز بیماری MS در جمعیت ایرانی فراهم می کند؛ البته برای تایید نتایج این تحقیق، به مطالعات بیشتر با افزایش حجم نمونه نیاز است.

زبان:
فارسی
صفحات:
87 تا 92
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2609065 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!