ساختار عملکردی-فضایی در ارتباط با کیفیت دسترسی پذیری پایدار محدوده میدان انقلاب تهران

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

چیدمان فضایی فعالیت های شهری، ساختار فضایی ارتباطات و دسترسی فضایی بر میزان و چگونگی جابه جایی های شهری و قابلیت دسترسی پذیری آن تاثیرگذار هستند. با تاثیر پارادایم پایداری بر مفاهیم جابه جایی شهری و دسترسی پذیری، بهره گیری از شیوه های سفر به وسیله حمل ونقل عمومی و مفهوم دسترسی پذیری پایدار شهری بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر بررسی ساختار فضایی نقاط مهم فعالیتی، ایستگاه ها و محورهای شهری در قالب ساختار عملکردی-فضایی و بررسی هماهنگی آنها با یکدیگر بود.

روش شناسی

این مطالعه کاربردی به روش کمی و در محدوده پیرامون میدان انقلاب اسلامی در تهران در سال 1401، انجام شد. تحلیل ساختار عملکردی-فضایی و دسترسی پذیری پایدار شهری در محدوده مورد مطالعه با استفاده از پایگاه داده های جغرافیایی و روش های تحلیل فضایی شامل تحلیل چیدمان فضا و تحلیل شبکه شهری انجام گرفت.

یافته ها

ساختار فضایی و عملکردی در محدوده میدان انقلاب اسلامی در کلان شهر تهران دارای هماهنگی نسبی بود. 75% نقاط مهم فعالیتی پیرامون محورهای ساختاری (با هم پیوندی بالا) و 70% این نقاط در بلوک های شهری با دسترسی پذیری فضایی مناسب واقع شده اند. همچنین در رابطه با کیفیت دسترسی پذیری پایدار شهری، 85% نقاط مهم شهری در شعاع عملکردی ایستگاه های حمل ونقل سطح اول و به ترتیب 75% و 85% از کل قطعات ساختمانی در شعاع عملکردی ایستگاه های حمل ونقل پایدار سطح اول و دوم قرار داشتند.

نتیجه گیری

محدوده انقلاب اسلامی از نقطه نظر هماهنگی ساختارهای بیان شده و کیفیت دسترسی پذیری پایدار شهری از وضعیت نسبتا مناسبی برخوردار است.

زبان:
فارسی
صفحات:
191 تا 201
لینک کوتاه:
magiran.com/p2610570 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!