ارزیابی کاهش خسارت لرزه ای قاب خمشی فولادی میان مرتبه باکاربرد دیواربرشی چوبی الوارلایه متقاطع (CLT) به کمک تحلیل دینامیکی افزایشی (IDA)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

با توجه به اینکه، در چند دهه اخیر بحث مهندسی زلزله در جهت شناخت بیشتر زلزله ها و تاثیرات مخرب آن ها بر سازه های ساخته شده در مناطق لرزه خیز پیشرفت چشم گیری داشته که منجر به تغییرات در آیین نامه های طراحی ساختمان در برابر زلزله گردیده است. در بعضی موارد سازه های طراحی شده بر اساس ویرایش های اولیه آیین نامه ها و استاندارد های لرزه ای در مقایسه با سازه های که با ویرایش های جدیدتر طراحی شده اند دارای مقاومت لرزه ای کمتر از حد مورد انتظار هستند. در نتیجه سازه های ساخته شده نیاز به مقاوم سازی دارند. در این مقاله بررسی کاهش خسارت لرزه ای قاب خمشی 6 طبقه معمولی فولادی با اضافه کردن دیوارهای پرکننده الوار چند لایه متقاطع مورد بررسی قرارگرفته شده است. سیستم مذکور با نرم افزار ABAQUS مدل سازی شده است. برای مدل سازی تیر و ستون فولادی با مشخصات فولادباتنش تسلیم 350 مگاپاسکال از المان S4R ، پنل های قایم الوار چند لایه متقاطع با المان C3D8R طبق آیین-نامه NDS2018 در نرم افزار مدل سازی شده است. مدل سازی تماس بین پنل قایم الوار چند لایه متقاطع با قاب فولادی با اختصاص رفتار از نوع Hard Contact در جهت عمود بر صفحات در تماس با هم و نوع Tangential در راستای مماسی دو صفحه با ضریب اصطکاک انجام شد. هم چنان فاصله بین قاب وپنل الوار چند لایه متقاطع جهت تغییرشکل براکت ها درهنگام زلزله درنظرگرفته شده است تانیروی زلزله را درطول لرزش بیشتر میرا نماید. رفتار قاب به کمک تحلیل دینامیکی افزایشی بررسی شده است. نتایج نشان داد که دیوار های پرکننده الوار چند لایه متقاطع نقش عمده درکاهش جابجایی نسبی بین طبقات وکاهش انواع خسارت سازه ای دارد. هم چنان نتایج نشان داد که با اضافه کردن دیوار های پرکننده الوار چند لایه متقاطع احتمال فروریزش سازه درخسارت های مختلف کاهش می یابد.

زبان:
فارسی
صفحات:
46 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p2611340 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!