تعیین رتبه بندی مولفه های رفتاری موتورسواران شهر تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

موتورسواران جزء آسیب پذیرترین کاربران سیستم حمل ونقل هستند، چرا که نبود حفاظ برای سرنشینان  و پیچیدگی مانور و پایداری کم، ریسک و شدت تصادفات موتور را افزایش می دهد. بررسی آمار تلفات تصادفات شهرهای بزرگ کشور نیز موید این موضوع است و در راستای آموزش و ارزیابی این کاربران معابر باید تمهیداتی اندیشید. یکی از ابزارهای بهبود رفتار موتورسواران به کارگیری شبیه سازهای رانندگی می باشد. در این مقاله هدف رتبه بندی پارامترهای رفتاری موتورسواران است که بتوان با شبیه ساز رانندگی آموزش داد و ارزیابی نمود.

روش

 این مطالعه از نوع کاربردی است که با تکنیک کوادس (ارزیابی مبتنی بر فاصله ترکیبی) انجام شده است.جامعه آماری این مطالعه را کلیه کارشناسان سازمان های حمل و نقل ، پلیس راهور، سمن ها و متخصصان مراکز علمی پژوهشی و دانشگاهی تشکیل می دهند که تعداد آنها 181 نفر می باشد به صورت سرشماری انتخاب و مورد ارزیابی قرار گرفتند.در این مطالعه برای گردآوری داده ها، از ابزار پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد.

یافته ها

تحلیل ها نشان داد خط سیر حرکت ، عملکرد موتور سواران در مواجهه با چراغ و رفتار موتور سواران در تقاطع ها، دوربرگردان ها و... (گردش ها، عبور از تقاطع، حق تقدم عبور) مهمترین پارامترهایی رفتاری موتورسواران در کاهش ایمنی ترافیک در شهر تهران هستند. 

نتیجه گیری

از نتایج این مقاله می توان در اهداف آموزشی و ارزیابی و طراحی آزمون های وظیفه محور مبتنی بر رفتارهای دارای اولویت و قرار گرفتن در موقعیت استفاده نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
117 تا 142
لینک کوتاه:
magiran.com/p2611959 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!