تدوین و ارزیابی کاربردپذیری خودآموز آنلاین «آشنایی با نحوه نگارش پروپوزال» ویژه دانشجویان علوم پزشکی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

باتوجه به اهمیت فراگیری مهارت نگارش پروپوزال برای دانشجویان، در این پژوهش نتایج طراحی یک ابزار کمک آموزشی مناسب برای آموزش پروپوزال نویسی به دانشجویان بر مبنای این الگو و ارزیابی کاربردپذیری آن ارایه می شود.

مواد و روش ها

این مطالعه از نوع توسعه ای و طراحی ابزار است. چارچوب طراحی «خودآموز آنلاین باز ی وارشده مبتنی بر نظریه خود - تعیینی» مبنایی برای طراحی این خودآموز قرار گرفت. بعد از تدوین و ارزیابی محتوا و پرسش ها، خودآموز طراحی شد. با رعایت عناصر ساختاری، آموزشی و همچنین عناصر بازی معرفی شده در چارچوب، خودآموز آنلاین طراحی شد. در گام آخر کاربردپذیری خودآموز از منظر 10 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی کاشان مورد ارزیابی قرار گرفت.

یافته ها

نتایج آزمون کاربردپذیری و بازخوردهای دانشجویان حاکی از مناسب بودن ساختار و محتوای خودآموز برای دانشجویان است. برخی از اشکالات ساختاری و محتوایی خودآموز هم مطابق نظر آن ها اصلاح گردید. از جمله نکات مثبت خودآموز از منظر دانشجویان می توان به ارایه محتوا در قالب فیلم های کوتاه، امکان مشاهده مجدد، امکان استفاده بدون محدودیت زمانی و مکانی، استفاده از مثال، تکالیف عملی، مرحله ای بودن، سیستم ناوبری خوب، ارتباط با مدیر خودآموز، سیستم امتیازدهی مناسب و در نهایت سرگرم کننده بودن، رقابتی بودن و انگیزه بخش بودن خودآموز اشاره کرد.

نتیجه گیری

نتایج آزمون کاربردپذیری و بازخوردهای  دریافتی از دانشجویان حاکی از این است که خودآموز طراحی شده می تواند به عنوان یک ابزار کمک آموزشی مناسب برای دانشجویان علوم پزشکی مورداستفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p2612672 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!