تدوین راهنمای مراقبت از بیماران ام اس برای فیزیوتراپیست ها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مقدمه و اهداف:

 پژوهش حاضر با هدف تدوین راهنمای مراقبت از بیماران ام اس برای فیزیوتراپیست ها انجام شد. 

مواد و روش ها :

روش پژوهش حاضر، پیمایشی بود و جامعه آماری آن را کلیه فیزیوتراپیست هایی که حداقل 1 سال سابقه کار با بیماران ام اس داشتند، تشکیل دادند. باتوجه به حجم جامعه، 85 نفر به شیوه تصادفی انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پژوهش، پرسش نامه محقق ساخته مشتمل بر 61 سوال بود که درزمینه 4 محور اصلی راهنمای مراقبت از بیماران ام اس، براساس الگوی تایلر تهیه شده بود و روایی محتوایی آن توسط 10 تن از کارشناسان این حوزه تایید شد. داده های پژوهش از طریق آمار توصیفی (فراوانی و درصد) و استنباطی (آزمون فریدمن) با استفاده از نسخه 22 نرم افزار SPSS تجزیه وتحلیل شدند.

یافته ها:

 نتایج پژوهش حاضر نشان داد «جلوگیری از زمین گیر شدن بیمار»، «بهبود کیفیت و امید به زندگی و پیشگیری از افسردگی»، «حداکثر استقلال فردی»، «آموزش به بیمار و خانواده وی جهت کنترل آسیب های روحی و روانی»، «تاکید بر درمان دارویی و فیزیوتراپی»، «پیشگیری از پس رفت بیمار به درجات بالاتر»، «آموزش جهت کنترل آسیب های اسکلتی عضلانی و بهبود عملکرد اسکلتی عضلانی و جلوگیری از کنتراکچر»، «حفظ روحیه بیمار علی الخصوص دوره عود بیماری»، «تقویت عضلات شامل قدرتی و استقامتی هماهنگی عضلات و تعادل» و «بازگرداندن به زندگی طبیعی» به ترتیب مهم ترین مولفه ها در محور هدف آموزش به بیماران ام اس بودند. همچنین «آموزش ورزش های مناسب»، «تمرینات ورزشی سبک»، «استفاده از تجربیات موفق بیمارانی که ام اس داشته اند و ارایه آن توسط خود آن ها» و «آموزش به خانواده جهت دور نگهداشتن بیمار از استرس» مهم ترین مولفه های محتوای آموزش به بیماران ام اس بودند. «آموزش حضوری»، «آموزش های گروهی»، «درمان در مرکز اختصاصی»، «آموزش گروهی از طریق انجمن ام اس»، «نمایش فیلم هایی که یکی از شخصیت های فیلم، ام اس دارد و نمایش موفقیت های او که باعث امیدواری افراد شود» و «مشاوره با خانواده» مهم ترین مولفه های محور روش آموزش و در آخر «ارزشیابی کیفی از عملکرد بیمار و ارایه گزارش توسط فیزیوتراپیست»، «ارزیابی کمی در مواردی همچون دامنه حرکتی-قدرت عضلانی یا تعادل فرد با چشم بسته و چشم باز و تک پا»، «عملکردی بودن بیمار» و «استفاده از تست استاندارد» مهم ترین مولفه های محور ارزیابی بیماران ام اس بودند. 

نتیجه گیری:

 نتایج حاصل از پژوهش، به صورت مستقیم قابلیت استفاده توسط فیزیوتراپیست و تمام افرادی که با بیماران مبتلا به ام اس در ارتباط هستند را دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
362 تا 381
لینک کوتاه:
magiran.com/p2612931 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!