دفاع کراجکی از حقانیت اسلام (با تکیه بر داده های تاریخی کتاب کنزالفوائد)
تنوع ترکیب عقیدتی ساکنان مصر و شام و تساهل مذهبی فاطمیان در قرن چهارم و پنجم هجری، مسلمانان را با چالشها و شبهات جدیدی مواجه کرد. این امر توجه خاص اندیشمندان مسلمان را به حفظ انسجام و تثبیت عقیده معتقدان به دین اسلام در این مناطق به دنبال داشت. پویایی ابوالفتح کراجکی (م.449ق) و توجه پنهان و آشکار او در نگارش آثارش به دفاع از حقانیت دین اسلام، با این مقدمه فهم پذیر است؛ از این رو، با در نظر داشتن روش متکلمان آن دوره یعنی استفاده از تاریخ- در کنار حدیث و استدلال عقلی- برای اثبات عقاید، پرسش اصلی پژوهش حاضر، نحوه بهره گیری کراجکی از گزارشهای تاریخی برای دفاع از اسلام است. نتیجه این پژوهش که با رویکرد معناکاوی و بهرهگیری از مفهوم «انگاره» انجام شده است، نشان میدهد روش کراجکی در دفاع از حقانیت اسلام، پیوندزدن وقایع تاریخی مشهور با جنبه های اعجازی کتاب خدا (خبر از آینده) و زندگی پیامبر (ص) بوده است؛ امری که امکان وقوع معجزات را پذیرفتنیتر کرده و نفی انگاره های ایجادشده توسط مسیحیان در منطقه و ایجاد دو انگاره «ما هم مانند آنها هستیم» (با برجسته سازی اشتراک معجزات پیامبران) و «ما بهتر از آنها هستیم» (پیوند معجزات و پیشگویی ها با تاریخ به وقوع پیوسته) را به دنبال داشته است. در این روش، پذیرش این معجزات یا انگاره ها، با پذیرش حقانیت پیامبر خدا (ص) و قرآن همراه بوده و درنهایت تثبیت عقیده حقانیت دین اسلام را سبب میشده است.
-
بررسی چگونگی حاشیه رانی انگاره های تصوف در کتاب الامالی شیخ صدوق
*، محمد نویدفر
مجله تاریخ نگری و تاریخ نگاری، بهار و تابستان 1401 -
امالی شیخ صدوق، منشوری اعتقادی- اخلاقی برای شیعیان نیشابور
محمد نویدفر، *، محمود مهدوی دامغانی
فصلنامه تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، زمستان 1400 -
بررسی حیات علمی کراجکی با تاکید بر نقد دیدگاه های موجود درخصوص شاگردی وی نزد زعمای مکتب بغداد
، *، مریم عزیزیان
فصلنامه مطالعات تاریخ اسلام، زمستان 1399