شناسایی و تحلیل پیشران های کلیدی موثر بر توسعه جنگل داری اجتماعی در جنگل های استان گلستان با رویکرد آینده پژوهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
با توجه به ناکارآمدی سیستم های متعارف و سنتی حفاظت جنگل ها، تغییر سیاست های دولت محور به جامعه محور در مدیریت آنها در قالب جنگل داری اجتماعی، ضرورت استفاده از تحلیل های ساختاری با رویکرد آینده پژوهی را دوچندان می کند. بر همین اساس پژوهش پیش رو با هدف شناسایی و تحلیل پیشران های کلیدی موثر بر توسعه جنگل داری اجتماعی با رویکرد آینده پژوهی در جنگل های استان گلستان انجام شد. این پژوهش از نوع آمیخته (کیفی و کمی ) است و از طریق فن پیمایش انجام گردید. کارشناسان و نیروهای حفاظت از جنگل در استان گلستان، جمعیت مورد مطالعه را تشکیل می دادند که 50 نفر از آنها به عنوان تعداد نمونه به روش قضاوتی هدفمند انتخاب شدند. پس از گردآوری اطلاعات با بهره گیری از تکنیک اثرهای متقاطع و با استفاده از نرم افزار MicMac به تحلیل 20 شاخص مستخرج از روش دلفی پرداخته شد. نتایج حاصل نشان داد، مولفه اجتماعی بیشترین و مولفه اقتصادی کمترین تاثیرگذاری را در توسعه جنگل داری اجتماعی جنگل های استان گلستان دارد. بر اساس نتایج به دست آمده پنج عامل «تغییر سیاست گذاری متمرکز دولت محور و تلفیق آن با مدیریت جامعه محور» و «بهره مندی از حمایت و پشتیبانی اقتصادی و بودجه ای دولت» از مولفه سیاست گذاری- مدیریتی، «انجام فعالیت های تسهیل گری و استفاده از مروجان روستایی در جهت انجام مدیریت جامعه محور» و «شناسایی پیشروان روستایی و به کارگیری آنها در مدیریت جامعه محور جنگل» از مولفه اجتماعی و «توانمندسازی جوامع محلی از طریق ایجاد فرصت های شغلی جدید و تقویت منابع درآمدی» از مولفه اقتصادی مهمترین پیشران های کلیدی در توسعه جنگل داری اجتماعی در مدیریت جنگل های استان گلستان ارزیابی شد. با توجه به نتایج به دست آمده، تدوین و تهیه سند چشم انداز بلندمدت با در نظر گرفتن سه بعد حفاظت جنگل، جوامع محلی، معیشت و توانمندسازی با رویکرد آینده نگری پیشنهاد شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
90 تا 106
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2619652 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!