اثربخشی آموزش مهارت های هوش معنوی بر کاهش فرسودگی و خودتنظیمی تحصیلی در دانش آموزان دختر ابتدایی شرکت کننده در مسابقات قرآن و عترت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت های مهارت های هوش معنوی  برکاهش  فرسودگی و خودتنظیمی تحصیلی دانش آموزان شرکت کننده در مسابقات قران و عترت  انجام گرفت.

مواد و روش ها

پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه مورد پژوهش شامل دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی  منطقه3 تهران در سال تحصیلی 1400-1401 بود که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، 30 نفر دانش آموز شرکت کننده در مسابقات قران و عترت از جامعه مورد مطالعه انتخاب و به طور تصادفی گروه آزمایش (15 نفرآموزش مهارت های هوش معنوی) و یک گروه کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش آموزش مهارت های هوش معنوی را طی 9 جلسه دریافت نمودند و برای گروه کنترل مداخله ای انجام نگرفت. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های فرسودگی تحصیلی برسو وبرای خود تنظیمی تحصیلی از پرسشنامه بوفارد، وزیو و لاروشه استفاده شد. داده ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها

یافته ها نشان داد که نمرات فرسودگی و خودتنظیمی تحصیلی دانش آموزان شرکت کننده در مسابقات قران و عترت گروه آزمایش نسبت به دانش آموزان شرکت کننده در مسابقات قران و عترت گروه کنترل در پس آزمون، به طور معناداری بهبود یافته است. بنابراین آموزش مهارت های هوش معنوی  هوش معنوی و بر اشتیاق، فرسودگی و خودتنظیمی تحصیلی دانش آموزان شرکت کننده در مسابقات قران و عترت اثربخش است.

نتیجه گیری

می توان نتیجه گیری کرد که از آموزش مهارت های هوش معنوی برای افزایش خودتنظیمی تحصیلی و کاهش فرسودگی تحصیلی دانش آموزان شرکت کننده در مسابقات قران و عترت استفاده کرد. همچنین کاربست مهارت های هوش معنوی در بهبود هیجانات تحصیلی و فرآیندهای خود تنظیمی یادگیری در دانش آموزان شرکت کننده در مسابقات قران و عترت  اثر بخش است.

زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 67
لینک کوتاه:
magiran.com/p2619821 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!