علل، زمینه ها و عوامل مداخله گر موانع اجتماعی-فرهنگی توسعه نیافتگی با تاکید بر جامعه هدف کمیته امداد در شرق استان هرمزگان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

امروزه توسعهنیافتگی متاثر از علل مختلفی است که دراین بین ارزشهای فرهنگی و هنجارهای اجتماعی میتوانند به عنوان مانع در توسعه منطقهای بازی کنند. پژوهش حاضر باهدف بررسی علل، زمینه ها و عوامل مداخلهگر موانع فرهنگی - اجتماعی توسعه نیافتگی با تاکید بر جامعه هدف کمیته امداد در شرق استان هرمزگان انجام گردید.

مواد و روش ها

روش پژوهش حاضر از نوع کیفی و با تکنیک تحلیل محتوای کیفی انجام شد.  مشارکتکنندگان بخش کیفی کلیه مدیران و نخبگان اجرایی نهادهای حمایتی ازجمله کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی و خبرگان علمی (شامل اساتید دانشگاه و پژوهشگران) و نیز افراد متنفذ محلی شرق استان هرمزگان بود، که با نمونه گیری گلوله برفی بعد از 17 مصاحبه محقق به اشباع داده ها رسید. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. روش تجزیه وتحلیل داده ها نیز کدگذاری سهگانه باز، محوری و انتخابی بود.

یافته ها

نتایج نشان داد؛ عواملی نظیر نهادینگی فرهنگ سنتی و قوم-محور، اعتبارات بدون نظارت و بدون نیازسنجی، بی توجهی به آمایش سرزمینی به عنوان برخی از علل؛ غلبه فرهنگ سنتی- مذهبی مقاوم در برابر تغییر، ساختار طبقاتی و سلسلهمراتبی، نبود فرهنگ خوداتکایی به عنوان برخی از زمینه ها و استمرار فقر فرهنگی، سنت-گرایی و تعصبگرایی و عدم بومی گرایی و تخصص گرایی به عنوان برخی از شرایط مداخلهگر به عنوان موانع فرهنگی-اجتماعی توسعهنیافتگی منطقه موردتحقیق بودند.

نتیجه گیری

بر اساس نتایج به دست آمده باید گفت که در منطقه موردمطالعه علی رغم از بین رفتن طبقه خان، اضمحلال طبقه رییس پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به تبع آن تضعیف تدریجی نظام کاستی، این نظام و ارزش های سنتی و خرافی آن به طور ذاتی در اذهان مددجویان کمیته امداد و سکنه محدوده وجود دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
629 تا 640
لینک کوتاه:
magiran.com/p2620269 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!