ضرورت و روش شناسی مسئله امامت با تاکید بر سبک زندگی اسلامی
سبک زندگی، ترکیب امور درونی و بیرونی زندگی آدمی است. امور درونی نظیر: بینش ها و گرایش ها و امور بیرونی نظیر: رفتارها، وضع ها و دارایی ها؛ سبک زندگی، دربرگیرنده همه ی حوزه های زندگی آدمی است، نه یک یا چند حوزه خاص؛ سبک زندگی، دلالت بر کلیت و برایند زندگی آدمی می کند، نه تک به تک رفتارها، گرایش ها یا بینش ها. امامت، به عنوان نخستین مسیله ای مناقشه برانگیز تاریخ و اندیشه اسلامی، یک مدلول اساسی و محوری دارد: جانشینی پیامبر در امر هدایت، سرپرستی جامعه اسلامی و رفع اختلاف و بحران در جامعه . «امامت» چشم انداز شیعی به بحران و حل آن بود درحالی که «خلافت» چشم انداز اهل سنت به بحران رهبری بعد از پیامبر است. پژوهش حاضر، چشم انداز به مسیله رهبری جامعه اسلامی و جانشینی پیامبر اسلام را از منظر یکی از اندیشمندان و الاهیدانان قرون میانه مذهب تشیع، یعنی ابوالفتح کراجکی، با روش توصیفی و تحلیلی موردبررسی قرار می دهد. به باور شیعه امامت، استمرار نبوت و منصوص از جانب خدای متعال است که ایمان راستین، جز با پذیرش آن محقق نمی شود. این باور در میان اهل سنت موردتردید و انکار قرار گرفت. ازآنجاکه مسیله ریشه تاریخی دارد، لازم است به منابع متقدم فریقین مراجعه شود.کراجکی یکی از اندیشمندان متقدمی است که رویکرد نظری شفاف، دقیق و علمی در مسیله امامت دارد. بااین وجود این چشم انداز و دیدگاه های او هنوز ناشناخته مانده است. به این اساس، پژوهش حاضر باهدف اصلی بررسی و تحلیل روش شناسی و ضرورت مسیله امامت از منظرکراجکی همچنین تحلیل اصول هفده گانه ی ایشان پیرامون مفروضات اهل سنت از مسیله ی امامت تبیین و تحلیل مسیله ی ضرورت امامت را موردنظر قرار دهد. نتیجه ای که به دست آمده اینکه وی، خاستگاه ضرورت امام را حفظ شریعت و تداوم رسالت پیامبر می داند. درنتیجه به امامت به عنوان یک مسیله کاملا الهیاتی می نگرد.
پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.
اگر عضو مگیران هستید:
اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.