مهارت های میان فردی در شکل گیری توانش ترجمه: ارائه یک مدل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
بازار پویا و در حال دگرگونی کار در عصر حاضر به شدت تحت تاثیر توسعه مداوم در بخش فن آوری های نوین، مساله جهانی سازی، ماهیت رو به تغییر اقتصاد و تقاضاهای نو از نیروی کار است. در چنین بافتاری، توقع می رود دانش آموختگان دانشگاهی با برخورداری از انعطاف و پویایی لازم، بتوانند در قبال شرایط نوین و در حال تغییرات شتابان در عرصه بازار کار، دگرگونی های شکل گرفته در مشاغل و نیز مقتضیات جوامع قرن بیستم سازگاری مناسبی از خود به نمایش بگذارند. در چنین شرایطی، دانشگاه ها ناگزیرند تا به نگرانی های مستخدمین در خصوص انقطاعی که بین آموزش های ارایه شده به دانشجویان و عرصه های عملی کار مشاهده می شود، به نحو شایسته ای پاسخ دهند؛ چراکه تصور می رود دانشجویان بدون کسب آمادگی های مورد نظر محیط های کار در عصر حاضر وارد عرصه های کاری می شوند بدون آنکه دانش و مهارت های آنها با نیازمندی های کاربردی محیط کار همخوانی داشته باشد. حوزه مطالعات زبان نیز از این موضوع مستثنی نیست. انتظار می رود در آتیه ای نزدیک مترجمین با موقعیتی متفاوت و وظایفی متنوع مواجه باشند که مستلزم برخورداری آنان از شایستگی ها و مهارت های گوناگون است. مترجم ناگزیر است ضمن تعامل با سایر متخصصین یا مشارکت کنندگان در فرآیند ترجمه به عنوان بازیگری مسلط به استفاده از فنآوری نوین به کار گروهی بپردازد. مقاله حاضر به نقش مهارت های میان فردی در شکل گیری توانش ترجمه می پردازد. در بخش اول، کلیدواژگانی همچون دانش، مهارت و مهارت های میان فردی تبیین می گردد. در بخش دوم، به ارایه مدلی آموزشی برای ترجمه تخصصی پرداخته می شود. این مدل پایش چگونگی توسعه مهارت های میان فردی را امکان پذیر می سازد که خود نمایانگر نوعی تغییر نگرش در رابطه متقابل بین مدرس و فراگیر است.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
185 تا 198
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2621421 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!