تاثیر عوامل باکتریایی آنتاگونیست جدا شده از باغات پسته روی قارچ آسپرژیلوس فلاووس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

سابقه و هدف:

 آفلاتوکسین در پسته و انواع مواد غذایی سبب بروز مشکلات و بیماری در افراد می شود. گونه آسپرژیلوس فلاووس به عنوان تولید کننده مهم آفلاتوکسین گزارش شده است. در این پژوهش عوامل باکتریایی آنتاگونیست از باغات پسته استان یزد جدا سازی و میزان خاصیت آنتاگونیستی آن ها روی قارچ آسپرژیلوس فلاووس بررسی شد.

مواد و روش ها

جدایه های مختلف باسیلوس و آسپرژیلوس از باغات پسته استان یزد جداسازی و گونه های آسپرژیلوس فلاووس شناسایی شدند. خصوصیات مختلف بیوشیمیایی و مولکولی جدایه های باکتریایی مورد بررسی قرار گرفت. همچنین خاصیت آنتی بیوزی و تولید آنتی بیوتیک و تاثیر عصاره خارجسلولی، مواد فرار ضدقارچی و  سیدروفور جدایه ها روی آسپرژیلوس فلاووس ارزیابی شد.

یافته ها

بر اساس نتایج آزمون های بیوشیمیایی و مولکولی، همه جدایه ها از جنس باسیلوس تشخیص داده شدند. سویه Pr 3 با 95 درصد بیشترین تاثیر و سویه های Pr 5 وPr 7  با 50 درصد کمترین تاثیر را روی آسپرژیلوس فلاووس داشتند. نتایج حاصل از آزمون تولید آنتی بیوتیک بهروش کلروفرم نشان داد که جدایه های Pr3  وPr7  به ترتیب با 84/35 درصد و 38 درصد بیشترین و کمترین میزان تولید آنتی بیوتیک را داشتند. در این پژوهش، جدایه های Pr1، Pr2، Pr3 و Pr9  به صورت معناداری مایع خارجسلولی، سیدروفور و مواد فرار ضد قارچی تولید کردند و سطوح متفاوتی از تاثیر را روی آسپرژیلوس فلاووس نشان دادند.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج به دست آمده از این پژوهش و یافته های سایر محققان، گونه های مختلف باسیلوس و متابولیت های آن ها دارای خاصیت آنتاگونیستی بالایی روی قارچ آسپرژیلوس فلاووس پسته هستند که میتوانند به عنوان روشی با آینده روشن و موثر برای بازدارندگی رشد این قارچ و جلوگیری از تولید آفلاتوکسین بهکار روند.

زبان:
فارسی
صفحات:
143 تا 155
لینک کوتاه:
magiran.com/p2622051 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!