مقایسه تاثیر آموزش به روش تور آشناسازی و کارگاه آموزشی بر دانش و نگرش پرستاران نسبت به مخاطرات بیمارستانی در بیمارستان منتخب آجا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

با توجه به افزایش دفعات وقوع مخاطرات بیمارستانی و آمادگی مناسب پرستاران در قبل، حین و بعد از وقوع چنین حوادثی، بسیار ضروری می باشد.

هدف

 مطالعه حاضر با هدف مقایسه  تاثیر آموزش  به روش تور آشناسازی و کارگاه آموزشی بر دانش و نگرش پرستاران نسبت به مخاطرات بیمارستانی در  بیمارستان منتخب آجا انجام شد

مواد و روش ها

 در این مطالعه نیمه تجربی که در سال 1399 در بیمارستان منتخب آجا در  شهر تهران انجام شد، 52 پرستار به روش نمونه گیری تصادفی از نوع ساده وارد مطالعه شدند و به طور تصادفی به دو گروه تور آشنا سازی و کارگاه آموزشی تخصیص یافتند. سپس پرسشنامه های محقق ساخته دانش و نگرش، توسط دوگروه قبل و بعد از مداخله تکمیل شدند. داده ها با استفاده از آزمون های آماری  تی  مستقل، فیشر و کولموگروف  اسمیرنوف با استفاده نرم افزارSPSS نسخه 18 مورد تجزیه  و تحلیل قرارگرفتند (0/05>P).

یافته ها

میانگین نمره دانش در دوگروه قبل از انجام مداخله تفاوت معناداری وجود ندارد(0/26P=) ولی میانگین نمره دانش پس از مداخله به صورت معناداری در گروه تورآشناسازی بالاتر از گروه کارگاه آموزشی می باشد(0/001P<). همچنین بین میانگین نمره دانش قبل و پس از مداخله در هر دو گروه تفاوت معنادار مشاهده شد(0/001>P).
بررسی نمره  نگرش در دو گروه تور آشناسازی و کارگاه  آموزشی نشان داد که بین میانگین نمره  نگرش دو گروه قبل از انجام مداخله تفاوت معناداری وجود ندارد (0/41P=) ولی میانگین نمره نگرش پس از مداخله به صورت معناداری در گروه  تور آشناسازی بالاتر از گروه کارگاه  آموزشی می باشد (0/001P<). همچنین بین میانگین نمره نگرش قبل و پس از مداخله در هر دو گروه تفاوت معنادار مشاهده شد(0/001P<).

نتیجه گیری

آموزش مخاطرات بیمارستانی به روش تورآشناسازی و کارگاه آموزشی بر دانش و نگرش پرستاران بیمارستان های آجا موثر بوده است، اما آموزش به روش تور آشناسازی سبب افزایش معنی داری در دانش و نگرش پرستاران نسبت به مخاطرات بیمارستانی شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
332 تا 343
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2623139 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!