اثر افزودن جلبک اسپیرولینا (Spirulina platensis) و مولتی آنزیم ناتوزیم بر عملکرد رشد، بازماندگی و شاخص های خونی بچه ماهی کپور معمولی (Cyprinus carpio)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

این تحقیق با هدف بررسی تاثیر جلبک اسپیرولینا و مولتی آنزیم ناتوزیم در جیره غذایی ماهی کپور معمولی روی شاخص های رشد، بازماندگی و شاخص های خونی به مدت 60 روز انجام شد. بدین منظور تعداد 540 قطعه بچه ماهی کپور معمولی با میانگین وزنی 2/0 ± 100 گرم تهیه و تحت 8 تیمار شامل جلبک اسپیرولینا، مولتی آنزیم ناتوزیم، تلفیق جلبک اسپیرولیناو مولتی آنزیم ناتوزیم ، گروه شاهدروزانه به میزان 3% وزن بدن مورد تغذیه قرار گرفتند. در انتهای آزمایش، جهت بررسی شاخص های رشد، زیست سنجی از تمام ماهیان صورت گرفت. به منظور بررسی های خون-شناسی خون گیری از ساقه دمی تیمارها به صورت کاملا تصادفی انجام گردید. نتایج حاصل از این بررسی نشان داد که تیمارهای تغذیه شده با جیره حاوی تلفیق 2% جلبک و 1/0% مولتی آنزیم دارای میزان افزایش وزن، نرخ رشد ویژه و ضریب تبدیل غذایی بهتری در مقایسه با سایر تیمارهای آزمایشی بود. با این حال، درصد بازماندگی بین تیمارها و گروه شاهد تفاوت معناداری نداشت همچنین، نتایج نشان داد که بین شاخص های خونی تیمارهای تغذیه شده با جلبک اسپیرولینا و مولتی آنزیم ناتوزیم به صورت جداگانه و تلفیقی تفاوت معناداری با گروه شاهد وجود نداشت ، به علاوه، تعداد گلبول های سفید، قرمز، هموگلوبین و هماتوکریت در تمامی تیمارها با یکدیگر تفاوتی از لحاظ آماری نداشتند به طورکلی، با توجه به اثرات مثبت استفاده توام جلبک اسپیرولینا به میزان 2% جیره و مولتی آنزیم ناتوزیم به میزان 1/0 درصد جیره، افزودن این دو ماده به صورت تلفیقی به جیره غذایی بچه ماهی کپور معمولی توصیه می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
171 تا 186
لینک کوتاه:
magiran.com/p2624179 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!