شناسایی فرهنگ سازمانی مدارس در چارچوب ارزش های رقابتی کوئین و کامرون و رابطه آن با عملکرد معلمان (مورد: مدارس ابتدایی شهر تهران)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

بی تردید یکی از مهم ترین رسالت در آموزش و پرورش، تنظیم راهبرد سازمانی در حوزه فرهنگی و ایجاد یک فرهنگ سازمانی مناسبی است که بر عملکرد معلمان اثرگذار باشد. در این پژوهش تلاش شده است بر اساس مدل کویین و کامرون، تاثیرفرهنگ سازمانی بر عملکردمعلمان بررسی گردد. این تحقیق کاربردی و ازنظر روش توصیفی - پیمایشی است. به منظور تجزیه و تحلیل داده های پژوهش،از روش های آماری توصیفی و استنباطی و بهره گیری از نرم افزارSPSS انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش معلمان مقطع ابتدایی مناطق5،2 و9 در سال تحصیلی (1402-1401) بودند که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای، تعداد 300 نفر از آنان به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه استاندارد 24 سوالی مدل کامرون و کویین (2007) بوده است. روایی ابزار نیز از نوع روایی محتوا و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب پایایی آلفای کرونباخ، معادل 0/89 به دست آمد. این مطالعه نشان داد که انواع فرهنگ سازمانی نتایج آماری معنی داری دارند. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که فرهنگ طایفه ای با بالاترین نمره میانگین 3/62 و (0/62=sig) غالب ترین و مطلوب ترین نوع فرهنگ در بین مدارس مناطق مورد نظر در این پژوهش است که تدوین چارچوب منطبق با این فرهنگ نیز ضروری به نظر میرسد.

زبان:
فارسی
صفحات:
18 تا 33
لینک کوتاه:
magiran.com/p2625530 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!