بررسی پیامدهای امنیتی- انتظامی اشغال خوزستان در جنگ جهانی دوم (1324-1320 ش/1945-1941)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اشغال ایران در شهریور 1320 ش. توسط متفقین، کشور را با چالش های امنیتی و انتظامی مواجه کرد. از نظر متفقین خوزستان یکی از مناطق بسیار مهم و استراتژیک در روند اشغال به شمار می آمد؛ نیروهای انگلیس از همان آغاز جنگ با ایران به خوزستان حمله کردند و پس از درهم شکستن مقاومت های ارتش در این منطقه، خوزستان به تسخیر متفقین درآمد. حمله متفقین پیامدهای منفی فراوانی در این منطقه داشت. هدف پژوهش حاضر بررسی پیامدهای منفی امنیتی - انتظامی حضور متفقین در خوزستان است. این مقاله با روش تحقیق کتابخانه ای و نگارش توصیفی- تحلیلی و با بهره گیری از منابع و اسناد در صدد پاسخگویی به این سوال است که تبعات امنیتی و انتظامی اشغال خوزستان در جنگ جهانی دوم چه بود؟ نتایج این پژوهش حاکی از آن است که با دخالت متفقین به خصوص انگلیسی ها در اداره امور امنیتی- انتظامی استان، کاهش نفوذ حکومت مرکزی و به هم خوردن نظم و امنیت استان، میزان خشونت اجتماعی در خوزستان افزایش یافت. این خشونت در مواردی از سوی متفقین و گاهی توسط شهروندان انجام شده است؛ همچنین شورش برخی خوانین برای بدست آوردن قدرت در استان نیز با دخالت حکومت مرکزی و ارتش با شکست مواجه شد. فعالیت حزب توده نیز از این زمان در استان افزایش یافت.
زبان:
فارسی
صفحات:
137 تا 162
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2626247 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!