نقش میانجیگری بد تنظیمی هیجانی در رابطه بین بدرفتاری در اوان کودکی و افسردگی اساسی در بزرگسالی زنان مراجعه کننده به مراکز درمانی و مشاوره شهر تبریز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

هدف این پژوهش بررسی نقش میانجی گری بد تنظیمی هیجانی در رابطه بین بدرفتاری در اوان کودکی و افسردگی اساسی در بزرگسالی زنان مراجعه کننده به مراکز درمانی و مشاوره شهر تبریز بود. روش این پژوهش از نوع توصیفی و مبتنی بر مدل میانجی گری بود و جامعه آماری آن زنان دارای افسردگی اساسی شهر تبریز که به مراکز درمانی و مشاوره مراجعه و تشخیص این اختلال را دریافت کرده بودند بود و از میان این جامعه آماری، نمونه ای به روش نمونه گیری غیرتصادفی در دسترس انتخاب و برای تشخیص گذاری دقیق از تست افسردگی بک (BDI-II) استفاده و پس از تایید ابتلا به اختلال مذکور، پرسش نامه ترومای دوران کودکی (CTQ) و مقیاس دشواری های تنظیم هیجانی (DERS) ، بر روی نمونه انتخابی اجرا و داده های حاصله پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزار SPSS.26  و AMOS.26 فرضیه های اول تا چهارم با استفاده از تحلیل مسیر مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج به دست آمده از تحلیل مسیر نشان داد که ضریب مسیر کل بین تروما و افسردگی، بین بد تنظیمی هیجان و افسردگی همچنین بین تروما و بد تنظیمی هیجان (01/0> p، 333/0β=) مثبت و در سطح 01/0 معنادار است. استفاده از فرمول بارون و کنی نیز نشان داد که ضریب مسیر غیرمستقیم بین تروما و افسردگی از طریق بد تنظیمی هیجان مثبت و در سطح 01/0 معنادار است (01/0> P،199/0β=). چنین نتیجه گیری شد که بد تنظیمی هیجان اثر تروما بر افسردگی را به صورت مثبت و معنادار میانجی گری می کند. بااین حال چون تروما به طور معنی دار و مستقیم با افسردگی ارتباط دارد این میانجی گری از نوع جزیی است.

زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p2627487 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!