تحلیل و بررسی دیدگاه ریچارد سوئینبرن در باب ’وحی گزاره ای‘
ریچارد سویینبرن در کتاب وحی از استعاره تا تمثیل</em> به بحث از «وحی گزاره ای» می پردازد. از نظر وی وحی گزاره ای در صورتی قابل تصدیق است که (1) مشتمل بر گزاره های صادقی در خصوص حقایق مهم دینی باشد، (2) همراه با ارایه معجزه باشد، (3) نهادی مانند کلیسا را به مثابه متولی تفسیر وحی بنا نهاده باشد، و (4) تفاسیر این نهاد از مفاد وحی کاذب یا نامحتمل نباشد. سویینبرن معتقد است که وحی مسیحی به بهترین نحو هر چهار معیار را تامین می کند و لذا تنها وحی اصیل در میان ادیان است. زیرا اولا، رستاخیز معجزه عظیم عیسی است؛ ثانیا عیسی با تعیین 12 رسول برای بسط تعالیم خویش، کلیسا را بنا نهاده است؛ ثالثا اگر ما تمایز میان محتوای فراتاریخی و صورت تاریخی وحی و ژانرهای مختلف کتاب مقدس را در نظر داشته باشیم، محتوای وحی مسیحی و تفاسیر کلیسا از این وحی مشتمل بر هیچ مدعای کاذبی نیستند. در نقد دیدگاه سویینبرن بیان می کنیم که اولا، به گفته مکلین، سویینبرن فاقد نگرش تاریخی-هرمنوتیکی است. او علی رغم ادعای موضع فراتاریخی، از موضع مسیحیت به تعیین معیارهای وحی اصیل می پردازد و با دلایل دوری به اثبات حقانیت وحی مسیحی دست می یازد و در نهایت تلاش می کند گفتمان هژمونیک مسیحیت را بر تمام ادیان دیگر تحمیل نماید. ثانیا تمسک به تمایز گزاره و مدعا، یا صورت و محتوا، یک روش محافظه کارانه برای ابطال ناپذیر کردن کتاب مقدس است که در خصوص سایر متون اساطیری نیز مورد تمسک واقع شده است. ثالثا تصدیق گواهی ناقلان معجزات عیسی معقول نیست و سویینبرن پاسخ مقنعی به انتقادات هیوم بر نقل معجزات ارایه نمی کند.
وحی گزاره ای ، سوئینبرن ، معجزه ، کلیسا ، ژانر
-
تحلیل نسبت علم و دین از دیدگاه والتر استیس
*
نشریه دین و دنیای معاصر، پاییز و زمستان 1402 -
مقایسه دیدگاه ملاصدرا و ویلیام رو در باب اختیار خداوند
*
نشریه هستی و شناخت (نامه مفید)، پاییز و زمستان 1401