ارزیابی آموزش سرپایی مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی قزوین از دیدگاه کارورزان پزشکی، سال 1399

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

با توجه به این که آموزش سرپایی به عنوان یکی از انواع آموزش بالینی در کسب توانمندی های دانشجویان نقش مهمی ایفا می نماید و همچنین اهمیت نظرسنجی از فراگیران به عنوان ذینفعان آموزش سرپایی، پژوهش حاضر با هدف ارزیابی وضعیت آموزش درمانگاهی در بخش های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی قزوین از دیدگاه کارورزان انجام شد.

روش کار

این مطالعه از نوع مقطعی، توصیفی- تحلیلی بوده  که در سال 99 انجام شد. در این مطالعه نظرات کلیه کارورزان دانشگاه علوم پزشکی قزوین (50 نفر) که تمامی درمانگاه های 8 بخش (داخلی، جراحی، کودکان، زنان، روان پزشکی، عفونی، پوست و  ENTرا گدرانده بودند،  از طریق پرسشنامه روا شده Ambulatory Care Learning Education Environment  Measure  (ACLEEM) جمع آوری شد. داده ها با استفاده از نرم افزار21 SPSS و آزمون های توصیفی-تحلیلی  در سطح معنی داری کمتر از 0/05 تحلیل شد.

نتایج

در بین 50 کارورز شرکت کننده در پژوهش حاضر، اکثریت آن ها (%66)  زن بودند. در مجموع % 80  آن ها مجرد بودند. میانگین سنی آن ها نیز  2/14 ±  25/6بود. میانگین نمره کل پرسشنامه ACLEEM در تمام بخش ها 110/5 محاسبه شد که در  طبقه بندی مطلوب گزارش گردید.  در میان 8 بخش ارزیابی شده در مطالعه جاری، وضعیت 6 بخش آموزشی مطلوب گزارش شد.

نتیجه گیری

علی رغم وجود  برخی کمبود ها و ضعف ها، وضعیت آموزش درمانگاهی در بخش های دانشگاه علوم پزشکی قزوین از دیدگاه کارورزان، مطلوب به نظر می رسد. انجام مطالعات بعدی با هدف ارزیابی کیفیت آموزش درمانگاهی از دیدگاه  کارآموزان و اساتید نیز در سطح دانشگاه علوم پزشکی قزوین توصیه می شود .

زبان:
فارسی
صفحات:
50 تا 59
لینک کوتاه:
magiran.com/p2632229 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!