تاثیر آزمون مبتنی بر بازی وار سازی بر اضطراب امتحان، علاقه و یادگیری درس ریاضی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیشینه و اهداف

‏‎ هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آزمون مبتنی بر بازی وارسازی بر اضطراب امتحان، علاقه و یادگیری درس ریاضی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی است.

روش ها

روش مورد استفاده در پژوهش حاضر از نوع شبه تجربی و طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بوده و از نظر هدف، جزو پژوهش های کاربردی است. جامعه آماری در پژوهش حاضر، شامل همه دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهرستان اسدآباد در سال تحصیلی 1401 -1400 است که از این میان 2 کلاس 17 نفره از دانش آموزان، به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. در طی 8 جلسه، پس از پایان آموزش در هر جلسه، در کلاس درس مجازی برای گروه کنترل، آزمون به صورت معمولی اجرا شد. اما برای گروه آزمایش، آزمون به صورت بازی وار سازی اجرا شد. به این صورت که سوالاتی براساس محتوا و سرفصل هایی که هر جلسه تدریس می شد، طراحی و در سامانه کاهوت بارگذاری می شد. پس از پایان هر جلسه معلم لینک را در اختیار دانش آموزان قرار می داد. دانش آموزان وارد سامانه می شدند و به سوالات پاسخ می دادند. هم زمان با پاسخ دادن به سوالات، می توانستند وضعیت خود را در مقایسه با سایر دانش آموزان ببیند. دانش آموزان آواتارهایی را انتخاب می کردند و در محیطی جذاب و چندرسانه ای با سایرین به رقابت می پرداختند. همچنین معلم تابلوی امتیاز را پس از پایان هر آزمون در نرم افزار شاد به اشتراک می گذاشت و اسامی نفرات برتر ثبت می شد. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه اضطراب امتحان ابوالقاسمی و همکاران، پرسش نامه علاقه به ریاضی نعمتی و آزمون یادگیری محقق ساخته استفاده شد. برای تعیین روایی صوری و محتوایی آزمون از نظرات 12 تن از معلمان متخصص موضوعی استفاده شد. برای روایی محتوایی از شاخص CVR استفاده شد که این مقادیر در تک تک سوالات بررسی شدند و از مقدار 7/0 بیشتر بودند. لذا روایی محتوایی آزمون نیز مورد تایید قرار گرفت. پایایی آزمون یادگیری ریاضی در پژوهش به روش کودرریچاردسون21، 0 مقدار 81/0 به دست آمد که حاکی از پایایی مناسب این آزمون است. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل گرفت.

یافته ها

نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که مداخله آزمایشی نتوانسته است به طور معناداری سبب کاهش اضطراب امتحان، افزایش علاقه به ریاضی و افزایش میزان یادگیری دانش آموزان گروه آزمایش شود (05/0<P).

نتیجه گیری

بر اساس نتایج می توان استدلال کرد، استرس و اضطراب در ماهیت آزمون ها وجود دارد و این متغیرها تحت تاثیر عوامل مختلف فرهنگی، خانوادگی و محیطی قرار دارند و تغییر فرایند آزمون با استفاده از بازی وار سازی نتوانسته است تاثیر معناداری بر متغیرهای اضطراب امتحان، علاقه به درس ریاضی و یادگیری ریاضی داشته باشد. از سوی دیگر، با توجه به فقدان سامانه های داخلی در رابطه با بازی وار سازی، از سامانه مطرح بین المللی کاهوت استفاده شد که به دلیل عدم تطابق با برخی مولفه های فرهنگی ممکن است از دلایل عدم تاثیرگذاری باشد. با توجه به نتایج پژوهش، به کارگیری اصول بازی وار سازی در آزمون ها در مقطع ابتدایی نیاز به بررسی جوانب و ابعاد مختلف دارد که پژوهش های آتی می توانند مورد توجه قرار دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
869 تا 880
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2632980 
مقالات دیگری از این نویسنده (گان)