تبیین نگرش فرزندآوری در زنان 15 تا 49 ساله غرب استان هرمزگان؛ مطالعه کیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف:

 نرخ باروری زنان در مرز هشدار قرار دارد. عوامل متعددی در رفتار فرزندآوری زنان تاثیرگذار هستند. کشف این عوامل از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هدف این مطالعه تبیین نگرش زنان 15 تا 49 ساله درخصوص فرزندآوری به منظور کشف نگرش و عوامل موثر در فرزندآوری بود.

روش ها :

پژوهش به روش کیفی صورت گرفت و یافته های آن از طریق تحلیل محتوای مرسوم جمع آوری شد. جامعه مورد بررسی شامل 16 نفر از زنان متاهل و ساکن غرب استان هرمزگان بود. شرکت کنندگان به صورت داوطلبانه و با رعایت حداکثر تنوع انتخاب شدند. برای اطمینان از مقبولیت داده ها از نظرسنجی مشارکت کنندگان استفاده شد. قابلیت داده ها با بازنگری ناظران مشخص شد.

یافته ها :

از نتایج حاصل از تحلیل محتوا، 2 درون مایه (مفهوم فرزندآوری و موانع فرزندآوری،) 2 زیرتم (درونی و بیرونی)، 7 طبقه اصلی (ذهنیت مثبت، ذهنیت منفی، هویتی، کفایتی، اقتصادی، امنیتی اجتماعی، حمایتی) و 10 زیرطبقه (ذهنیت احساس محور، ذهنیت منفعت محور، زنان، خانواده، فردی، حرفه ای، خانوادگی، سیاستگذاری) استخراج شد. 

نتیجه گیری:

 کم رنگ شدن مفهوم ارزشی فرزند و نامناسب بودن شرایط جامعه ازنظر تامین امنیت، رفاه و سیاست های حمایتی مهم ترین علل کم فرزندی در زنان شناخته شد که نیاز به ارزیابی دقیق و اتخاذ سیاست ها و راهبردهای تسهیل گر جهت بهبود رفتار فرزندآوری زنان دارد. نتایج مصاحبه ها حاکی از ضرورت الگوسازی زنانی بود که در کنار فعالیت های اجتماعی یک مادر موفق هستند. راهکارهای اتخاذی بر دو محور راهکارهای مبتنی بر شرایط و راهکارهای مبتنی بر هویت پیشنهاد می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
194 تا 205
لینک کوتاه:
magiran.com/p2633240 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!