ارائه و الویت دهی معیارهای تاثیرگذار بر سیستم مدیریت منابع خلبانان پرواز (CRM) : با رویکرد افزایش ایمنی و کیفیت عملیات پرواز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

سیستم مدیریت منابع خلبانان پرواز یک عامل مهم برای حصول اطمینان از کاهش خطاهای پروازی و نیز افزایش ایمنی و کیفیت پرواز، می باشد. در راستای کاهش سطح ریسک ایمنی و کیفیت عملیات پرواز از طریق نظارت بر کلیه تهدیدات و خطاهای مدیریت شده یا نشده توسط خلبان های پرواز، در نظرگیری معیارهایی که تاثیر مستقیم بر مدیریت منابع خلبان ها را خواهد داشت، از موضوعات اساسی و مهم برای حفظ یک ایرلاین در سطح قابل قبول عملکرد ایمنی و کیفیت، خواهد بود. طی مطالعه صورت پذیرفته ، خلاء در نظر گیری جامع از شناسایی و نیز الویت دهی معیارهای ایمنی پرواز تاثیرگذار با داشتن رابطه هبستگی مستقیم بر مدیریت منابع خلبانان پرواز در شرکت های هواپیمایی ، مشاهده می شود. بنابراین در این مقاله، یک روش از مدیریت اثربخش منابع خلبانان پرواز، با ارایه معیارها و زیر معیارها و نیز الویت دهی به آنها با تمرکز بر بررسی میزان همبستگی و تاثیر آن بر خطای کادر پروازی، ارایه شده است. جامعه آماری این پژوهش، 150 خلبان فعال پرواز از 200 پرواز ایرلاین ها در ناوگان های ایرباس بدنه پهن پیکر و بدنه باریک پیکرو نیز هواپبمای ملخی می باشند. از نمونه گیری تصادفی ساده برای جمع آوری داده های مورد نیاز پژوهش و نیز تحلیل آنها، استفاده شده است. در راستای شناسایی معیارهای تاثیرگذار بر میزان سطح ایمنی و کیفیت عملکرد خلبانان پرواز و نیز الویت دهی به معیارهای مذکور،از روش اکتشاف داده و روایی سنجی محتوا، تحلیل رگرسیون و نیز تجزیه و تحلیل واریانس، استفاده شده است. از جمله یافته های این پژوهش، اکتشاف انواع معیارهای تاثیرگذار (ارتباطات، آگاهی از محیط، تصمیم گیری موثر و رویکرد حل مسیله، رهبری، مدیریت استرس) بر مدیریت منابع خلبانان پرواز، الویت دهی آنها و نیز تعیین میزان رابطه و همبستگی آن با خطاهای تاثیرگذار بر عملکرد خلبانان و نحوه ارزیابی آن، می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
146 تا 173
لینک کوتاه:
magiran.com/p2635159 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!