سنجش انتقادی فهم جان سرل از طبیعت گرایی زیست شناختی براساس حیث التفاتی
جان سرل با صورتبندی نظریه طبیعتگرایی زیستشناختی می کوشد توضیحی قانعکننده برای رابطه بین حالتهای ذهنی و بدن (مغز) و حل و فصل مشکل کهن ذهن−بدن ارایه دهد. خاستگاه اصلی طبیعتگرایی زیستشناختی، نظریه های زیست شناسی و فیزیکی، به ویژه دو نظریه تکامل زیستی و اتمی ماده است؛ بنابر نظر سرل، حالتهای ذهنی همانند آگاهی و حیث التفاتی، بخشی از جهان طبیعی هستند و فرایندهای زیست شناختی مغز، یعنی فرایندهای سلولهای عصبی سبب ایجاد آگاهی و نیز حیث التفاتی میشوند. هدف این مقاله سنجش انتقادی مفهوم سرل از طبیعت گرایی زیست شناختی مبتنی بر موضوع مرتبط با «حیث التفاتی» است؛ ازاین رو نخست با توضیح نظریه طبیعتگرایی زیست شناختی سرل نشان داده میشود که مبانی اصلی این نظریه عبارتند از اینکه همه پدیدارهای ذهنی، مانند احساسات و عواطف، افکار و اندیشه ها معلول فرایندهای فیزیکی و شیمیایی موجود در مغزند و نیز پدیدارهای ذهنی صرفا ویژگیهای سطح بالاتر مغزند. سپس با بیان اشکالات این نظریه مشخص میشود که آیا برخورد با آنها (اشکالات) از موضع طبیعت گرایی زیست شناختی امکانپذیر است؟
طبیع تگرایی ، زیست شناختی ، ذهن ، مغز ، آگاهی ، حیث التفاتی ، مادیان گاری ، دوگانه انگاری
پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.
اگر عضو مگیران هستید:
اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.