تاثیر کنترل ریسک قیمتی برنج در شرایط بورس کالا بر الگوی کشت بهینه

مطالعه موردی استان گلستان منطقه گنبد مینودشت
پیام:
چکیده:
هدف از این مطالعه تعیین الگوی کشت بهینه در منطقه گنبد مینودشت واقع در استان گلستان است. در این تحقیق از مدلهای برنامه ریزی خطی معمولی و ریسک موتاد جهت تعیین الگوی کشت بهینه در شرایط فعلی و شرایط طرح توسعه فعالیتهای کشاورزی در منطقه مطالعاتی استفاده شده است. علاوه بر تعیین الگوی کشت بهینه، تاثیر بورس کالا، که از طریق دامنه های مجاز نوسان قیمت موجب کنترل ریسک قیمتی می شود، در سطح زیر کشت برنج بررسی گردیده است.
در شرایط فعلی منطقه، در سطوح بالای ریسک با کاهش نوسانهای قیمتی برنج، سطح زیر کشت این محصول ابتدا افزایش می یابد و سپس با کاهش بیشتر نوسانهای قیمتی، سطح زیر کشت کاهش پیدا می کند.از طرف دیگر، در سطوح پایین ریسک با کاهش نوسانهای قیمتی، سطح زیر کشت افزایش می یابد. در شرایط طرح توسعه کشاورزی، با کاهش نوسانهای قیمتی در الگوهای موتاد (سطوح مختلف ریسک)، سطح زیر کشت برنج افزوده می شود. البته کاهش بیش از حد نوسانهای قیمتی در نهایت، کاهش سطح زیر کشت محصول برنج را به همراه دارد. حداکثر سطح زیر کشت برنج در سطوح مختلف ریسک متفاوت و نشان دهنده این است که کشاورزان مطابق میزان ریسک پذیری شان، واکنشهای متفاوتی نسبت به مساله کنترل نوسانهای قیمتی نشان می دهند. لذا تعیین دامنه نوسانهای قیمت باید بر پایه معیارهای مختلفی مانند سطح ریسک پذیری کشاورزان، سیاستهای دولت، میزان خودکفایی در کشور، حداکثر کردن سود و درآمد کشاورزان و... صورت گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
169
لینک کوتاه:
magiran.com/p263613 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!