سیر تحول موال و تاریخ متاخر آن در نوبت آوازی سوری
موال فرمی شعری آوازی ا ست که در دسته ی موسیقی های مردمی طبقه بندی می شود. موال به قالبی موسیقایی تطور یافته و به صورت بداهه در خلال نوبت آوازی در مشرق عربی اجرا می شود. این پژوهش، در پی پاسخ به پرسشهای مربوط به منشا موال و سیر تحول آن و نیز جایگاه آن در نوبت آوازی و ویژگیهای فرمال آن، نشان میدهد که موال ابتدا در عراق شکل گرفت و سپس، با تغییراتی، در مصر و سوریه رواج یافت. همچنین، از ویژگیهای مهم این گونهی شعری-آوازی که پیش از آخرین قسمت نوبت آوازی خوانده میشود، بداهه بودن آن، استفادهی آن از جناس تام، از نظر شعری، و فرم متقارن و وزن آزاد، از نظر موسیقایی، است. گذشته از توصیف و تحلیل مضامین شعری و واژگان کاربردی در موال سبعاوی (هفت تایی)، که در نوبت آوازی در سوریه غلبه دارد و نیز بررسی ترتیب اجرای خانه های موال سبعاوی و جایگاه این قالب در نوبت آوازی، برخی از نتایج این مقاله، بهویژه در مقولهی فرم، با تجزیه و تحلیل موال های صباح فخری و دیگر مجریان قبل و بعد از او به دست آمدهاند. این پژوهش به روش قیاسی و تاریخی و با تدقیق در فرآیندهای توصیف و تحلیل صورت گرفته است. تجزیه وتحلیل اجراها، تحلیل کلام ها و مشاهدات و مصاحبه ها از منابع اصلی این تحقیق به شمار می روند.
موال ، موال سبعاوی ، شعر ، نوبت آوازی ، فرم ، مقام
پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.
اگر عضو مگیران هستید:
اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.