بررسی مضامین و معانی نقوش ترکیبی «انسان-خط» در هنر فلزکاری سلجوقی
نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
در دوره سلجوقیان نقوش تزیینی آثارفلزی به اوج شکوفایی و نوآوری دست می یابد. در میان این نقوش، نقش ترکیبی «انسان-خط» به عنوان تحولی نوین در هنر اسلامی و دوره سلجوقی محسوب می گردد. ماهیت این نقوش تنها خلق تصاویری زیبا و تزیینی نمی تواند باشد، بلکه طراح در پس نمایش مضامین ظاهری، سعی در نمایش یک معنای درونی براساس تفکر و اعتقادات حقیقی واقع در جوامع آن روزگاران با درنظر گرفتن تاثیرات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی هر عصری داشته است. سوالی که مطرح می گردد این است: نقوش ترکیبی «انسان-خط» بر روی آثار فلزی سلجوقیان دارای چه مضامین و معانی هستند؟ فرض اولیه تاکید بیشتری بر تزیینی بودن بیشتر این نقوش داشت اما با تحقیق و بررسی انجام شده این مهم محقق شد که این نقوش علاوه بر مضامین ظاهری کتیبه ها شامل دعا، آرزوهای خوب، پند و اندرزT دارای معانی رمزی و اعتقادات درونی به طلسم و جادو برای رفع بلا و دفع چشم زخم، دوستی، حمایت و میل به ارتباط و زندگی برای مالک اثر نیز بوده اند. هدف از این پژوهش ریشه یابی رمز و معانی درونی نقوش ترکیبی «انسان-خط» است. این تحقیق به روش توصیفی_تاریخی و با استفاده از داده های کتابخانه ای، مقالات و سایت های معتبر می باشد.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
صفحات:
117 تا 122
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2637228
مقالات دیگری از این نویسنده (گان)
-
بازنمایی درختان مقدس و اسطوره ای اسلامی در نگارگری (زقوم، طوبی، سدره المنتهی)
*، مهرداد کشتی آرا
نشریه نگارینه هنر اسلامی، پاییز و زمستان 1400 -
صورتبندی اصول هفتگانه هنر ایرانی؛ نقدی بر کتاب هفت اصل تزئینی هنر ایران
، رویا ظریفیان*
پژوهش نامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، خرداد 1401 -
نقد و بررسی کتاب طراحی و ارتباطات بصری: رهیافتی بر روش شناسی بصری
، *
پژوهش نامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، اردیبهشت 1399 -
مطالعه کاربرد و ویژگی های ترکیب «انسان - خط» نگاری در آثار فلزی دوره سلجوقیان
،
نشریه مطالعات هنر اسلامی، پاییز 1396