اخلاق و معنویت در سینما به روایت پارادایم ترنس مدرنیسم (مطالعه موردی: تحلیل گفتمان انتقادی فیلم «ثور»)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

جنبش های معنوی جدید بیانگر حرکت از معنویتی تجریدی به سمت سوژه هایی است که بتدریج شکلی متافیزیکی یافته اند. هنر با استمداد از رسانه، بازنمایی کننده و متاثر از تفکر جهانی است که معانی و راه های ممکن نگریستن به اخلاق و معنویت را پیش می نهد. در ورای انگاره های اثباتی، تفسیری و انتقادی جهان مدرن-پست مدرن، تعداد قابل توجهی از آثار سینمایی، تصویر جدیدی از حضور تجمیعی گزاره های معنوی- تاریخی پیشامدرن با مولفه های دانشی - تفسیری مدرن و پسامدرن و نیز گزاره های اخلاقی و معنوی نوپدید را ارایه می کنند که به خصوص در جوامع دینی می تواند به عنوان یک نسخه ارتباطی جدید فیمابین نهاد علم و دین و یا یک معضله جدید فیمابین آن ها تلقی شود. این پژوهش، درصدد بازنمایی نشانه های ماوراءالطبیعی پارادایم ترنس مدرنیسم در فیلم «ثور» ساخته کنت برانا است. به منظور شناسایی و صورت بندی مفاهیم و پیش فرض های ماوراءالطبیعی پارادایم ترنس مدرن، از روش توصیفی-تحلیلی استفاده شده است.تحلیل گفتمان عناصر داستانی، با استناد به نظریه تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف با رویکرد پدام در سه سطح توصیف، تفسیر و تبیین صورت گرفته است. روش انجام این پژوهش توصیفی-تحلیلی بوده و نگارنده با تحلیل بخش های منتخب از فیلم به این نتیجه رسید که اسلوب های گفتمانی از قبیل منجی و آینده، توجه مخاطب را معطوف به رمزگشایی مباحث متافیزیکی کرده و این مولفه را زمینه ساز تحولات آینده قلمداد می کند. یافته های تحقیق بیان گر بوجود آمدن آینده ای جدید در هزاره سوم برای بشر با رویکرد پارادایم ترنس مدرن و تاثیر آن بر سینمای هالیوود می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
217 تا 240
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2641407 
مقالات دیگری از این نویسنده (گان)