بررسی تاثیر قهوه سبز و اسید کلروژنیک بر سازوکار ذخایر گلیکوژن عضلانی موش های C57BL/6 پیش دیابتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 شیوع روزافزون چاقی میلیون ها نفر در جهان را تحت تاثیر قرار داده است که بیماری های مختلفی همچون پیش دیابت، دیابت، بیماری های قلبی عروقی، سرطان و اختلالات عضلانی را به همراه خواهد داشت. یکی از مداخلات درمانی در پیشگیری از دیابت استفاده از مکمل های گیاهی مانند قهوه سبز و ترکیبات فنولی آن ازجمله اسیدکلروژنیک، با توجه به خواص آنتی اکسیدانی، ضدالتهابی و حساس به انسولین است؛ ازاین رو، مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر قهوه سبز و اسیدکلروژنیک بر ذخایر گلیکوژنی در عضلات موش های پیش دیابتی انجام شد.

مواد و روش ها

 تعداد 20 سر موش نر C57BL/6 به طور تصادفی به دو گروه تقسیم گردیدند: موش های با رژیم غذایی طبیعی (Normal Diet، 5 سر) و موش های با رژیم غذایی پرچرب (High – Fat Diet، 15 سر) که به مدت 12 هفته تغذیه شدند. پس از تشخیص القای پیش دیابت توسط آزمون های Fasting blood suger (FBS) و Glucose tolerance test (GTT)، این گروه به سه زیرگروه تقسیم گردیدند: موش های پیش دیابت (Pre-Diabetes، 5 سر)، پیش دیابت همراه مصرف قهوه سبز (Pre-Diabetes -Green Cofee، 5 سر) و پیش دیابت همراه مصرف اسید کلروژنیک (Pre-Diabetes -Cholorogenic Acid، 5 سر) که به مدت 10 هفته تیمار شدند. در انتها موش ها کشته شدند و سطح نسبی بیان ژن های دخیل در ذخایر گلیکوژن عضله دوقلو شامل PI3K،AKT، GSK3، GYS1 و همچنین ژن LRRC8A از طریق تکنیک Real-Time PCR اندازه گیری گردید. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک-راهه توسط نرم افزار GraphPad Prism 8.4.3 تحلیل شد.

یافته های پژوهش: 

نتایج افزایش معناداری در سطح گلوکز خون در گروه HFD (mg/dL 4/5±9/ 129) نسبت به ND (mg/dL ±3 3/95) و همچنین کاهش معناداری در گروه  PD-GC (mg/dL 16/8±5/ 103) و PD-CA (mg/dL 8± 99) نسبت به گروه PD (mg/dL 4/9±5/ 129) نشان داد (0.001>P). با استفاده از فن رنگ آمیزی Periodic acid - Schiff (PAS)، کاهش چشمگیری در سطح ذخایر گلیکوژن در موش های گروه PD، نسبت به گروه ND مشاهده گردید، درحالی که در گروه های تیمار، افزایش معنی دار در تجمع گلیکوژن عضله، نسبت به گروه PD دیده شد (0.001>P). سطح  بیان ژن های PI3K، AKT، LRRC8A و GYS1 کاهش و GSK3 افزایش معناداری در گروه  PD در مقایسه با گروه ND نشان داد (0.001>P) که نشان دهنده اختلال در مسیر پیام رسانی ذخایر گلیکوژن در گروه  PD است؛ اما در گروه های تحت تیمار، افزایش معنی داری از سطح بیان ژن های PI3K، AKT، LRRC8A و GYS1، در مقایسه با گروه PD مشاهده شد (0.001>P).

بحث و نتیجه گیری

 با توجه به عوارض ناشی از بیماری پیش دیابت، علاوه بر تشخیص زودهنگام پیش دیابت، به نظر می رسد به منظور کنترل وزن و افزایش حساسیت انسولینی، مصرف قهوه سبز و اسیدکلروژنیک می تواند شرایط پیش دیابتی ایجادشده بر مسیر پیام رسانی سنتز گلیکوژن در بافت عضله  موش های پیش دیابتی را بهبود بخشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 67
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2641880 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!