ارزیابی زهرآگینی جدایه های ایرانی قارچ های بیمارگر حشرات د ر کنترل میکروبی شب پره آرد˓ Ephestia kuehniella (Lep: Pyralidae)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

قارچ های بیمارگر حشرات در برگیرنده طیف وسیعی از گونه هایی هستند که از نظر اکولوژیکی بسیارمتنوع بوده بسیاری از آنها برای حشرات بیماریزا و دارای تخصص میزبانی هستند. استفاده از قارچ های بیمارگر حشرات به عنوان راهکاری برای جایگزین کاربرد وسیع آفت کش های شیمیایی در محصولات انباری محسوب می شود. شب پره آرد، Ephestia kuehniella (Lepidoptera: Pyralidae)، یکی از آفات جدی و عمومی غلات انباری است. این پژوهش، به منظور بررسی کارایی جدایه های ایرانی قارچ های بیمارگر حشرات در کنترل میکروبیE. kuehniella انجام شد، که طی آن چهار جدایه (BVA،BVB ، BVE وBVF) از قارچ Beauveria bassiana و دو جدایه (LCA وLC) از قارچLecanicillium lecanii با استفاده از روش تله خاکی با لارو E. kuehniella از خاک باغات مناطق مختلف آذربایجان شرقی جداسازی و شناسایی شد. برای اثبات بیماری زایی جدایه های بدست آمده، آلوده-سازی لاروهای سن چهارم E. kuehniella به روش غوطه وری با جدایه ها در پنج غلظت 104، 105، 106، 107و 108 کنیدی در میلی لیتر در سه تکرار ارزیابی شد. جدایه های BVBو BVA با کم ترین LC50 به ترتیب با مقادیر 105×8/2 و 105×5/2 کنیدی بر میلی لیتر، بیشترین زهراگینی و جدایه BVF با بیشترین LC50 با مقدار 107×2/2 کنیدی بر میلی لیتر، کمترین زهراگینی را روی لارو شب پره آرد داشت. میزان زهرآگینی بین جدایه ها در غلظت های مختلف، تفاوت معنی داری داشت. نتایج نشان داد که از میان جدایه های بومی مورد مطالعه در منطقه آذربایجان، جدایه BVA با غلظت کمتر و در زمان کوتاه تر کارایی زیستی بالاتری روی لارو شب پره آرد داشته و می تواند در راستای استفاده بهینه از آفت کش ها و تدوین برنامه های مدیریتی مورد توجه قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 86
لینک کوتاه:
magiran.com/p2642957 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!