بررسی مقایسه تاثیر کیف آب گرم، ماساژ افلوراج و مراقبت معمول لیبر بر شدت درد فاز فعال لیبر در زنان باردار نخست زا- یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

درد، پدیده شایع و جزء اجتناب ناپذیر فرآیند زایمان است و کنترل موثر این درد همانند دیگر دردهای حاد، موضوع مهم جامعه و بهداشت می باشد. بر اساس مطالعات، یکی از علل اصلی عدم انتخاب زایمان طبیعی توسط مادران، ترس از درد طبیعی لیبر و زایمان می باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی مقایسه ای تاثیر ماساژ افلوراج و کیف آب گرم در کاهش درد مرحله اول زایمان زنان نخست زا انجام شد.

روش کار

این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی با گروه کنترل در سال 95-1394 بر روی 90 زن باردار نخست زای بستری شده در بیمارستان زنان تهران انجام شد. نمونه ها به طور تصادفی در دو گروه مداخله و یک گروه کنترل قرار گرفتند. در گروه آزمون 1، 15 دقیقه ماساژ، گروه 2 به مدت 15 دقیقه کیف آب گرم در ناحیه پشت در سه نوبت در دیلاتاسیون 4، 6 و 8 سانتی متر و گروه کنترل، مراقبت های معمول اتاق زایمان را دریافت کردند. در هر سه گروه شدت درد با استفاده از مقیاس VAS تا پایان زایمان اندازه گیری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 24) و آزمون های تی، کای دو و تحلیل واریانس با داده های تکراری صورت گرفت. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.

یافته ها

پس از مداخله، شدت درد در گروه های مداخله در شروع فاز فعال و انتقالی زایمان نسبت به گروه کنترل کاهش معنی داری داشت (001/0>p). با این وجود تفاوت معناداری در میزان کاهش درد بین دو گروه مداخله وجود نداشت (001/0<p).

نتیجه گیری

در این مطالعه هم استفاده از کیسه آب گرم و هم ماساژ درمانی در کاهش درد حین لیبر موثر بودند. بنابراین این مداخلات می توانند توسط ماماها در مراکز مراقبتی و درمانی جهت خوشایندسازی زایمان و ارتقاء کیفیت مراقبت های مادر و نوزاد انجام شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
44 تا 53
لینک کوتاه:
magiran.com/p2644092 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!