معادلات تجربی جدید برای تخمین نشست سطحی زمین در اثر حفر تونل های دایره ای در خاک های چسبنده با الگوریتم برنامه ریزی بیان ژن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف مقاله حاضر تخمین نشست سطحی زمین ناشی از حفر تونل دایره ای شکل در خاک های چسبنده با در نظر گرفتن عدم قطعیت های پارامترهای هندسی و ژیوتکنیکی می باشد. بدین منظور پس از شبیه سازی عددی تونل برمبنای روش تفاضل محدود دوبعدی در نرم افزار FLAC2D، پروفیل های نشست سطحی زمین با استفاده از تحلیل رگرسیون (رابطه گاوسی) تعیین شد. تاثیر تغییرات پارامتریک پارامترهای هندسی و ژیوتکنیکی برمبنای نسبت های بدون بعد عمق به قطر تونل (C/D)، مقاومت خاک (γD/Su) و مدول الاستیسیته به مقاومت برشی زهکشی نشده یا سختی خاک (E/Su) بر نشست سطحی زمین مطالعه گردید. نتایج نشان داد که با افزایش C/D (افزایش سربار موجود در بالای تونل)، نشست سطحی افزایش می یابد. با افزایش γD/Su (ضعیف تر شدن خاک)، نشست در یک C/D و E/Su ثابت در حال افزایش است. نرخ افزایش نشست در نسبت های γD/Su بیشتر با شدت مضاعفی نسبت به افزایش C/D رخ می دهد. این موضوع بیانگر تاثیر بیشتر پارامترهای ژیوتکنیکی خاک اطراف تونل بر نشست در مقایسه با پارامترهای هندسی است. بین تغییرات E/Su و نشست رابطه عکس برقرار است و با افزایش E/Su (سخت تر شدن خاک)، مقادیر نشست کاهش می یابد. در ادامه با استفاده از الگوریتم برنامه ریزی بیان ژن (GEP) و تشکیل یک پایگاه داده مشتمل بر 1000 مدلسازی مختلف برحسب ترکیبی از تغییرات C/D، γD/Su به ازای E/Suهای ثابت (ورودی های مدل) و نتایج Smax/H (خروجی مدل)، دو معادله تجربی جدید به عنوان مدل های تجربی بهینه برای تخمین نشست سطحی نرمالایزشده زمین پیشنهاد شد. نتایج این این مطالعه موید این است که به جای اندازه گیری زمان بر و شرایط پیچیده نشست سطحی زمین در اثر حفر تونل در مقیاس واقعی، می توان از محاسبات نرم برای پیش بینی سریع تر و اقتصادی تر چنین ویژگی هایی در حفاری تونل بهره برد.

زبان:
فارسی
صفحات:
183 تا 205
لینک کوتاه:
magiran.com/p2644424 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!