کارکرد پدیدارشناسانه عناصر فرمی سینما (با تاکید بر پدیدارشناسی هوسرل)
نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
چکیدهبیان مسیله: در میان مولفه های رویکرد پدیدارشناسی، اپوخه عنصری است که وجه روشی این رویکرد را بیش از سایر مولفه ها بر دوش می کشد. از طرف دیگر سینما مملو از عناصری فرمی است که می تواند استفاده یا عدم استفاده و یا نحوه استفاده از هر کدام از این عناصر بر نحوه ادراک مخاطب تاثیر بگذارد. پژوهش پیش رو تلاش می کند تا به مواجهه پدیدارشناسانه با ابژه به واسطه سینما و فیلم بپردازد.هدف پژوهش: بررسی امکان تحویل پدیدارشاسانه ابژه خارجی و ابژه زیبایی شناسانه به واسطه سینما و فیلم است.روش پژوهش: پژوهش با روشی تحلیلی در میان مولفه های پدیدارشناسی، تنها عنصر روشی آن یعنی اپوخه را برجسته کرده و با روشی توصیفی-تحلیلی، نسبت تمامی عناصر فرمی موجود در یک فیلم را با اپوخه می سنجد.
نتیجه گیری
این پژوهش نشان می دهد که امکان تحویل پدیدارشناسانه ابژه خارجی به واسطه فیلم وجود دارد و به طریق اولی در ابژه های زیباشناختی این امکان محقق است.کلیدواژگان:
ابژه ، اپوخه ، پدیدارشناسی ، حیث التفاتی ، فرمی ، فیلم
زبان:
فارسی
انتشار در:
صفحات:
49 تا 60
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2647674
مقالات دیگری از این نویسنده (گان)
-
روایتگری عناصر فرمی سینمای بلاتار از دیرند برگسون
، *،
نشریه باغ نظر، دی 1403 -
واکاوی بازنمایی امر قدسی در سینمای داستانی بر اساس آرای سنت گرایان
محمدباقر صنیعی منش، مسعود نقاش زاده*،
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات، تابستان 1403 -
جلوه های دراماتیک صدا در دو فیلم مستند صنعتی از ساخته های کامران شیردل، بر اساس نظریه دریافت
مهناز فریدونی*، محمدعلی صفورا،
نشریه رسانه های دیداری و شنیداری، بهار 1403