ارائه رویکردی مبتنی بر توابع خوشه ای سیستم های اطلاعات مکانی به منظور تحلیل زمانمند تصادفات موتورسیکلت در معابر درون شهری، مطالعه موردی: کلانشهر رشت

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

برابر آمار و پژوهش های صورت گرفته موتورسیکلت سواران به عنوان یکی از پرخطرترین کاربران حمل ونقل شناخته شده اند. بااین وجود باتوجه به شرایط اقتصادی جامعه و معضلات ترافیکی در شهرها، استفاده از موتورسیکلت همواره مورد استقبال اقشار مختلف جامعه برای جابه جایی درون شهری بوده است. هدف اصلی این پژوهش ارایه روشی مبتنی بر تحلیل های زمانی و توابع خوشه ای سیستم اطلاعات مکانی (GIS) به منظور تحلیل آماری، مکانمند و زمانمند تصادفات موتورسیکلت جهت شناسایی مقاطع پرتصادف و ارایه راهکارهای ایمنی لازم به منظور کاهش تصادفات آتی است. در این راستا با استفاده از توابع کومپ، الگوی مکانی- زمانی تصادفات موتورسیکلت با تاکید بر ساعت وقوع و فصل در منطقه موردمطالعه بررسی شده است و به کمک ارزیابی همبستگی، تاثیر پارامتر زمان در ساعات مختلف شبانه روز و فصول مختلف سال بر تغییرات در فراوانی و پراکنش مکانی تصادفات تحلیل شده است. بر اساس نتایج مشخص شد که بیشترین تعداد تصادفات موتورسیکلت در بازه زمانی 12 ظهر تا 16 بعدازظهر (10/27 درصد تصادفات)، رخ داده است و همچنین با وقوع 53/33 درصد از تصادفات در فصل پاییز، این فصل بیشترین میزان تصادفات را در تمام فصول به خود اختصاص داده است. همچنین با بررسی خوشه ای زمانمند تصادفات در ساعات مختلف شبانه روز و فصول مختلف سال، در قطعه ای از خیابان شریعتی، در بازه زمانی 20 الی24 و در فصل بهار به ترتیب با میزان 012/0 و 02/0 بیشترین تراکم تصادفات را به خود اختصاص داد. نتایج تحقیق نشان داد که بهره گیری تلفیقی از تحلیل های خوشه ای مکانمند و زمانمند مبتنی بر کومپ با شناسایی مقاطع پرتصادف و تراکم تصادفات در معابر شهری و بازه های زمانی  موثر فصلی و ساعتی می تواند در تدوین رویکردهای ایمنی مرتبط با موتورسیکلت سواران منجر به اخذ تصمیمات اصلاحی مرتبط با مکان و زمان شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p2649188 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!