آسیب شناسی حقوقی رسیدگی به پرونده های قاچاق فرآورده های نفتی در پرتو حق بر دادخواهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

نفت و فرآورده های نفتی، مهم ترین منبع مالی و محور چرخش اقتصادی کشورمان است. از این رو در قوانین و مقررات کنونی، سازوکار سخت گیرانه ای جهت برخورد با هرگونه عرضه، فروش و صادرات فراورده های نفتی یارانه ای از سهمیه داخل کشور پیش بینی شده است، اگرچه این امر در راستای حفظ منافع عمومی بسیار حایز اهمیت است، اما لازم است که سازوکارهای حمایتی ویژه ای نیز برای تضمین حقوق فردی افراد در مظان اتهام این گونه جرایم به منظور دفاع مناسب از حقوق خود و بهره مندی از نظام دادرسی منصفانه توسط قانونگذار در نظر گرفته شده باشند. این در حالی است که وضعیت کنونی دادرسی پرونده های قاچاق فرآورده های نفتی از حیث هنجاری و رویه ای عملکردی، نقاط ضعف، کاستی ها و اشکالات متعددی دارد که به حق بر دادخواهی متهم در این رابطه صدمات به سزایی وارد می آورد، لذا مقاله حاضر درصدد پاسخ به این سوال مهم برمی آید که چه آسیب های حقوقی در این نظام دادرسی تخصصی وجود داشته و چه راهکارهایی برای اصلاح و ترمیم آن ها می توان پیشنهاد نمود؟

روش

این تحقیق از نوع نظری بوده و روش تحقیق به صورت توصیفی تحلیلی می باشد و روش جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای است و با مراجعه به اسناد، کتب و مقاالت صورت گرفته است.

ملاحظات اخلاقی: 

در تمام مراحل نگارش پژوهش حاضر ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانتداری رعایت شده است.

یافته ها

در نظم حقوقی کنونی کشورمان، دادرسی پرونده های قاچاق فرآورده های نفتی از فرآیند خاصی تبعیت می کند که رسیدگی اداری، دادرسی کیفری، رسیدگی شبه کیفری و دادرسی اداری، ساختار آن را تشکیل می دهند و هر یک دارای کاستی ها و نقایصی است.

نتیجه گیری

به طور کلی در مقاله حاضر دریافتیم که لازم است جایگاه کارگروه تعیین ماهیت در حد مرجع کارشناسی حفظ شده و سازوکارهای تحقیق دادرس تعزیرات حکومتی به طریق ارجاع موضوع به کارشناسی کارگروه جایگزین و یا کارشناسی رسمی دادگستری تقویت گردد. همچنین ترکیب شعب ویژه تعزیرات حکومتی تغییر کرده و از میان مقامات قضایی تشکیل شوند، افزون بر این ها لازم است شکایات ذی نفعان از نظریات اعلامی کارگروه در شعب دیوان عدالت اداری به عنوان سازوکار فرجام خواهی قضایی پذیرفته شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
103 تا 118
لینک کوتاه:
magiran.com/p2650342 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!