هنجارشناسی بازی های دیجیتال با تاکید بر روانشناسی اجتماعی
بازی های دیجیتال، ابزاری برای انتقال فرهنگ بر محور تعامل گرایی هستند که می توانند در الگوسازی و تعیین و ترویج معیار و قاعده ای، موثر واقع شوند. این دغدغه وجود دارد که با توجه به روانشناسی اجتماعی آیا بازی های دیجیتال امکان ایجاد هنجار در مخاطبین خود دارند یا خیر؟
این تحقیق، توصیفی تحلیلی است. ابتدا، هنجارهای بازی های دیجیتال شناسایی شده و سپس تحلیل کیفی از هنجارهای بازی های دیجیتال صورت می گیرد. از طریق مصاحبه با افراد در 2 جامعه آماری کیفی، پرسش های کدگذاری شده پرسیده می شود. جامعه آماری نخست، 19 بازیکن مذکر متخصص ساکن شهر تهران هستند و جامعه دوم، 10 فرد تحصیل کرده مذکر هستند که سواد رسانه ای دارند ولی با این بازی برای نخستین بار آشنا شده اند (جامعه حرفه ای و جامعه معمولی).
مهم ترین هنجارهای بازی «ندای وظیفه» از منظر روانشناسی اجتماعی 4 مورد است: 1-وظیفه شناسی، 2- نحوه صحیح اطاعت مامور از آمر، 3-دستیابی به نظم و فناوری نظامی و 4- قهرمان پروری است که این موارد به عنوان هنجارهای تصریحی و ملموس بازی «ندای وظیفه» با تاکید بر نسخه جنگاوری پیشرفته 2 - (2019) شناخته می شوند.
این هنجارها در دو جامعه آماری 19 و 10 نفر، مورد انطباق سازی با دیدگاه بازیکنان از منظر کیفی قرار گرفت که ازنظر بیشتر بازیکنان، معیارهای 4 گانه فوق، برای آنان نیز قابل درک است ولی برخی از آنان معتقدند که این معیارها در سطح هنجار باقی مانده و از بالقوه به بالفعل تبدیل نمی شوند.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.