تبیین سازگاری معماری ساختمان های شهری با اصول پدافند غیرعامل (مورد مطالعه: شهر اسلامشهر)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

زمینه و هدف:

 امنیت شهری، یکی از چالش های مهم برنامه ریزان و مدیران شهری به شمار می رود و در این میان، رویکرد پدافند غیرعامل در شهرسازی و ساختمان های مسکونی و غیرمسکونی شهرها به منظور مقابله با تهدیدات طبیعی و انسانی و مدیریت بحران ها، موردتوجه مدیریت شهری قرار گرفته است. در این ارتباط، ارزیابی میزان سازگاری و تطابق عناصر معماری و طراحی شهری با اصول و ضوابط دفاع غیرعامل، تعیین راهبردهای توسعه آن و ارایه مدل تبیین معماری پدافند غیرعامل سازه های شهری، به عنوان هدف اصلی امنیت شهری مدنظر است. بر همین اساس، هدف پژوهش حاضر، تبیین مدل مفهومی سازگاری معماری ساختمان های شهری اسلامشهر برپایه پدافند غیرعامل از طریق سنجش عناصر و عوامل سازگار و ناسازگار و ارایه راهبردهای لازم است. 

روش :

روش شناسی پژوهش از نظر نوع داده ها و روش های گردآوری آن، از نوع کمی کیفی بوده و نمونه آماری پژوهش متمرکز بر 30 کارشناس مرتبط با امنیت شهری در اسلامشهر بود. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق تحلیل ها و آزمون های آماری مانند دوجمله ای، تی تک نمونه ای و تکنیک تحلیل عاملی اکتشافی و همچنین استفاده از مدل تحلیلی سوات انجام شده است. 

یافته ها :

نتایج اولیه نشان داد میزان سازگاری ساخت وسازهای اسلامشهر از نظر پدافند غیرعامل چندان رضایت بخش نیست و رضایت بخشی در سطح پایین تا متوسط قرار دارد. 

نتیجه گیری :

نتایج نهایی پژوهش، به ارایه مدل تبیین سازگاری پدافند غیرعامل ساختمان های شهری منتهی شده است که برپایه 4 مقوله اصلی عوامل پیش ران، عوامل توسعه دهنده، عوامل هدایت کننده و عوامل حمایتی استوار است و روابط و پیوند ترکیبی بین مقوله ها براساس ساختار چرخ یک خودرو تنظیم شده است که درنهایت می تواند زمینه ساز توسعه معماری پایدار و ایمن ساختمان های شهری باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
204 تا 227
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2652110 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!